Nota Antopologi & Sosiologi Sosial Semester 1
PENGANTAR ANTROPOLOGI & SOSIOLOGI I
KAEDAH
PENYELIDIKAN DALAM SOSIOLOGI
•
Sains terbahagi kepada
2 – Sains semulajadi yang mengkaji fenomena fenomena fizikal dan biologi
; kedua sains kemasyarakatan yang mengkaji
pelbagai aspek tingkah laku manusia.
•
Kaedah penyelidikan sains sosial sama dengan kaedah sains
fizikal yang berasaskan penyelidikan yang sainstifik dan sistematik.
•
Bezanya: Sains fizikal bahan kajiannya – bahan-bahan
fizikal.
•
Sosiologi bahan kajiannya – manusia dan tingkah lakunya.
•
Pemerhatian dalam sains bersifat objektif, begitu juga dalam
sains sosial.
•
Setiap penelitian tidak boleh dipengaruhi oleh kepercayaan,
nilai, kepentingan tertentu mahupun kehendak seseorang pengkaji.
•
Objektiviti bermakna kebolehan melihat dan menerima faktor
yang sedia ada dan bukannya mengikut apa yang diharapkan akan berlaku.
•
Pemerhatian yang saintifik dibuat dengan keadaan yang
terkawal.
•
Ahli sains, makmal paling popular, bagi ahli sosiologi
kawalan pembolehubah seperti umur, jantina, agama, pendidikan, pendapatan dll
sangat berguna untuk dihubungkaitkan supaya dapat menentukan hasil dan
kesimpulan yang akan dibuat oleh penyelidik.
•
Setiap hasil kajian perlu direkodkan dan dilaporkan dengan
baik – supaya dapat memberi faedah dan rujukan kepada pihak yang berkepentingan
dan juga pengkaji yang berikutnya.
Ciri-ciri
Penyelidikan Kuantitatif & Penyelidikan Kualitatif
Ciri-Ciri
|
Penyelidikan
Kuantitatif
|
Penyelidikan
Kualitatif
|
Kaedah
|
•
Positivis
•
Eksperimental
•
Data numerik
•
Ujian statistik
|
•
Interpretif
•
Penghuraian
•
Kajian lapangan
•
Kajian sejarah
|
Konsep utama
|
•
Pembolehubah/variable
•
Operasional
•
Hipotesis kebolehpercayaan
•
Kesahan
•
Signifikan
|
•
Makna
•
Esei
•
Pemahaman
•
Pembentukan fenomena
•
Konteks
|
Bidang kajian
|
•
Sains asas
•
Kejuruteraan
•
Perindustrian
•
Psikologi
•
Sains politik
•
Ekonomi
•
Pendidikan
|
•
Antropologi
•
Sejarah
•
Sosiologi
•
Kemasyarakatan
•
Linguistik
|
Tujuan
|
•
Menguji teori
•
Membina fakta
•
Menunjukkan perbezaan
•
Menunjukkan perhubungan
•
Meramalkan tingkah laku
•
Menerangkan kejadian secara statistik
|
•
Melengkapkan teori
•
Meningkatkan kefahaman
•
Menghuraikan kenyataan
•
Menyatakan kejadian semulajadi
•
Menerangkan kejadian secara verbal
|
Reka bentuk kajian
|
•
Eksperimental
•
Temubual berstruktur
•
Pemerhatian berstruktur
•
Tinjauan
|
•
Pemerhatian
•
Pemerhatian peserta
•
Temubual tidak berstruktur
•
Rujukan maklumat dokumentasi
•
Kajian kes
|
Sampel
|
•
Saiz sampel besar
•
Kaedah persampelan kebarangkalian
•
Pemilihan rawak
•
Kumpulan kawalan
•
Berlapis
|
•
Saiz sampel kecil
•
Persampelan bukan kebarangkalian
•
Pemilihan bertujuan
|
Data
|
•
Kuantiti
•
Bilangan
•
Pengukuran
•
Statistik
|
•
Penghuraian deskriptif
•
Nota pandangan
•
Catatan verbal
•
Rakaman pemerhatian/ temubual
•
Maklumat daripada bahan dokumentasi
|
Analisis data
|
•
Deduktif
•
Statistik
|
•
Tertutup
•
Jangka masa panjang
•
Mendalam
|
Proses
penyelidikan yang sistematik
Prosedur
Penyelidikan
1.
Permasalahan kajian
•
Masalah
kajian adalah isu yang timbul – sebagai penggerak dan pendorong untuk melakukan
kajian ke atasnya.
•
Masalah
kajian amat penting – menjadi faktor pertimbangan utama sama ada kajian perlu
dilakukan atau tidak.
•
Permasalahan
kajian dapat dikenal pasti melalui – tujuan kajian, pernyataan masalah kajian
dan soalan kajian.
•
Masalah
kajian dinyatakan dalam tajuk kajian.
•
Tajuk
kajian – satu ayat ringkas mengenai masalah kajian yang merangkumitujuan,
pembolehubah, populasi dan jenis kajian.
a. Sumber masalah kajian
•
Minat
dan pengalaman.
•
Teori
yang dipraktikkan.
•
Replika
kajian lepas.
•
Hasil
kajian lepas yang bercanggah.
Objektif
kajian
•
Objektif
merujuk kepada apa yang akan dilakukan dalam kajian.
•
Objektif
berbeza dengan matlamat.
•
Matlamat
adalah jangkaan umum hasil daripada sesuatu aktiviti atau proses.
•
Objektif
pula lebih khusus – biasanya digunakan untuk mencapai matlamat.
•
Objektif
penyelidikan merupakan tujuan khusus yang perlu dicapai bagai menyelesaikan
sesuatu masalah.
. Rujukan
Bahan literatur
•
Bahan-bahan
bertulis yang telah dilakukan oleh penyelidik lain berkaitan dengan kajian.
•
Buku,
artikel, kertas kerja, tesis dll.
•
Bahan
yang dirujuk perlu menjelaskan apakah penemuan yang pernah dilakukan oleh orang
lain.
•
Menjelaskan
bagaimana kajian tersebut telah dilaksanakan supaya membolehkan kita
menggunakannya sebagai panduan dalam melakukan penyelidikan.
Reka
bentuk kajian
•
Reka
bentuk kajian boleh dijelaskan sebagai metodologi kajian.
•
Teknik
penyelidikan atau alat yang digunakan untuk pengukuran dan pengumpulan data
dalam sesuatu penyelidikan.
•
Tentukan
skop kajian, kawasan kajian,
•
Menentukan
kaedah penyelidikan yang akan digunakan.
Instrumen
•
Alat
penyelidikan yang akan digunakan – soalselidik, rakaman perbualan
6.
Pengumpulan Data
•
Data
primer
•
Data
sekunder
6.
Analisis Data
7. Hasil
Kajian
PERSPEKTIF
DAN TEORI UTAMA DALAM SOSIOLOGI – BAHAGIAN 1
•
Sosiologi
membawa perspektifnya tersendiri tentang masyarakat dan tingkah laku sosial.
•
Dalam
pengkajian disiplin sosiologi terdapat theoritical
approaches yang berbeza dalam meneliti dan menganalisis tingkah laku
manusia.
•
Berdasaarkan
pendekatan ini ahli-ahli sosiologi akan membentuk teori-teori untuk menerangkan
sesuatu bentuk tingkah laku.
Apa yang
dikatakan teori (Teori Sosiologi)
•
Sosiologi
bukan semata-mata hanya pengumpulan data.
•
Sosiologi
ingin mengetahui mengapa sesuatu perkara itu berlaku.
•
Untuk
memahaminya kita perlu belajar untuk membentuk atau membina explainatory theory.
•
Teori
diperlukan untuk membantu kita make sense
banyak fakta yang kita temui.
•
Tanpa
pendekatan teoritikal, kita tidak tahu apa yaang perlu dilihat apabila kita
memulakan penyelidikan ataupun apabila menterjemahkan/menjelaskan penemuan
kajian.
•
Ahli
sosiologi membuat penyelidikan dan memperoleh data dan maklumat berhubung
sesuatu fenomena.
•
Maka
wujudlah konsep-konsep yg dapat menerangkan fenomena yang dikaji.
•
Akhirnya
satu teori dapat dirumuskan dan dibentuk dan ini menjadi kenyataan.
•
Kenyataan
yang mempunyai hubung kait antara konsep dan fakta.
•
Oleh
itu teori adalah penerangan yang saintifik tentang sesuatu fenomena.
•
Merton
(1968) mendefinisikan teori sosiologi sebagai himpunan andaian yang saling kait
mengait secara lojik dan daripadanya keseragaman empirik dapat dirumuskan.
•
Pengertian
umumnya – teori sosiologi adalah satu set andaian tentang masyarakat, fenomena
sosial dan tingkah laku manusia.
Tokoh-tokoh
Awal Sosiologi
•
Latar
belakang sosiologi bermula semasa Revolusi Perancis dan pertengahan abad 18,
revolusi industri di Eropah.
•
Kemusnahan
cara hidup tradisional memyebabkan para pemikir cuba menjelaskan mengapa ianya
berlaku dan implikasi yang akan terjadi.
•
Oleh
itu para sarjana cuba membentuk pemahaman baru terhadap perubahan sosial yang
cuba menjelaskan mengapa struktur masyarakat sedemikian rupa, bagaimana dan
mengapa masyarakat berubah.
Auguste
Comte
•
Lahir
di selatan Perancis (1798-1857) mendapat pendidikan di sekolah elit di Paris –
bidang pengajiannya metamatik dan sains natural.
•
Memulakan
istilah sociology, dikenali sebagai The father of Sociology, bukunya Cours de Philosophy Positive.
•
Beliau
berpendapat – sejarah manusia mengikut satu susunan yang mematuhi hukuman
tertentu.
•
Evolusi
masyarakat akan disertai dengan kemajuan yang mewujudkan perkembangan intelek.
•
Comte
terkenal kerana hukum Law of Human
Progress. Menekankan 3 peringkat perkembangan teori, iaitu:
•
Peringkat
keagamaan atau teologi ‘theological’.
•
Peringkat
metafizik atau abstrak.
•
Peringkat
saintifik atau posiitif.
•
Peringkat
teologi – peristiwa yang berlaku diterangkan melalui supernatural.
•
Peringkat
metafizik – tidak jauh berbeza dengan pertama, kecuali dewa dan semangat yang
bersifat perseorangan yang telah membawa kepada kepercayaan kepada semangat
yang abstrak.
•
Peringkat
saintifik – memerhatikan alam secara objektif.
•
Comte
menjelaskan seperti dalam kaedah sains, sosiologi juga boleh menggunakan kaedah
sains untuk menerang dan memahami The Law
of Progress dan The Social Order.
•
Menurutnya
masyarakat mempunyai satu bentuk struktur yang mengandungi bahagian-bahagian
yang bersangkutan dan berkembang dari bentuk yang mudah ke bentuk yang kompleks
melalui proses evolusi.
•
Begitu
juga perkembangan masyarakat bermula peringkat ketenteraan, ke undang-undang
dan ke perindustrian.
Emile
Durkheim
•
Penulis
yang agak radikal dari Perancis (1858-1917), ahli sosiologi yang meletakkan
dasar-dasar sosiologi moden.
•
Banyak menulis tentang cara sosiologi,
pengetahuan dan sosiologi agama, pembahagian kerja dan bunuh diri, pendidikan
dan moral.
•
Hasil
Karyanya yang terkenal The Division of
Labour in Society, Rules of Sociology Method, Suicide dan The Elementary Forms of Religions Life.
•
Pelopor
kaedah-kaedah sosiologi menerusi kajian yang sistematik & menggunakan
statistik membuktikan hipotesis
•
Kaedah
penyelidikan yang diciptanya menjadi panduan asas ahli-ahli sosiologi moden
membuat penyelidikan.
•
Teori
fungsional idea beliau dalam bukunya The
Division of Labour in Society – berpendapat dalam semua masyarakat terdapat
beberapa aktiviti yang dianggap lebih penting daripada aktiviti lain, bertujuan
mencapai pembangunan.
•
Organic Solidarity – bermaksud hubungan sosial dalam
masyarakat perindustrian berdasarkaan saling pergantungan antara individu yang
menjalankan aktiviti-aktiviti pengkhususan.
•
Mechanical Solidarity – bermaksud bentuk hubungan sosial
dalam masyarakat praindustri yang kecil berdasarkan persepsi bahawa individu
didalamnya adalah sama dan akan hidup bersama.
•
Baginya,
fenomena sosial adalah fakta sosial yang mempunyai perbezaan dari segi
ciri-ciri sosial.
•
Beliau
mendefinisikan fakta sosial sebagai satu cara bertindak sama ada tetap atau
tidak, yang mempunyai satu paksaan luar, atau satu cara bertindak yang umum
dalam sesuatu masyarakat, yg wujud dgn sendirinya iaitu bebas daripada
manifestasi individunya.
Karl Marx
•
Dilahirkan
di Jerman (1818-1883) belajar dikolej berprestij tinggi dan banyak menyumbang
dalam bidang falsafah.
•
Karyanya
yg terkenal The Communist Manifesto.
•
Memberi
sumbangan dalam bidang sosiologi dengan mengutarakan pemikiran teori tentang
kelas sosial dan ekonomi.
•
Dikaitkan
dengan teori konflik – menyatakankuasa yang terdapat pada kerajaan adalah
melalui paksaan.
•
Konflik
dalam masyarakat berpunca daripada kegiatan ekonomi yg terdapat 2 golongan yg
sering bertentangan.
•
Golongan
kapitalis (borjuis) dan golongan pekerja (proletariat).
•
Dalam
masyarakat kapitalis, golongan yang mengawal pengeluaran ekonomi adalah golongan
borjuis dan golongan pekerja – hubungan mereka menurut Marx sebagai hubungan
kelas dominan dengan subdominan.
•
Marx
percaya keadaan ekonomi di kalangan pekerja akan membawa kesedaran ke atas diri
pekerja itu sendiri – membawa kesedaran jika mereka bergabung tenaga menentang
kelas sistem kapitalis serta menubuhkan sistem sosialis.
Max Weber
•
Ahli
sejarah sosial berbangsa Jerman dilahirkan dalam keluarga Protestant
(1864-1920).
•
Menulis
tentang isu-isu dalam bidang sosial dan ekonomi yang dihadapi masyarakat
seperti agama, birokrasi, kelas, status dan kuasa, undang-undang serta kaedah
penyelidikan.
•
Karyanya
yang terkenal – The Protestant Ethic and
the Spirit of Capitalism, The Sociology of Hinduism and Buddhism, Theory of
Social and Economic Organisation dan Methodology
of the Social Sciences.
•
Sumbangannya
dlm sosiologi – membincangkan konsep kelas sosial, social action dan birokrasi.
•
Beliau
menggariskan ciri-ciri birokrasi bersifat unggul:
•
Pembahagian
tugas menurut undang-undang.
•
Struktur
formal susunan organisasi bersifat hierarki formal.
•
Pejabat
awam tempat segala fail disimpan.
•
Pekerja
dipilih – kelulusan akademik & profesional.
•
Kakitangan
bekerja sepenuh masa & tumpukan kepada perjalanan organisasi.
•
Peraturan
– abstark, agak stabil & perlu dipatuhi.
•
Taat
setia pekerja kepada peraturan & organisasi & bukan kepada mereka yang
ada di dalamnya.
Ibnu
Khaldun
•
Nama
sebenar Abdul Rahman bin Muhammad (1332-1406) penulis Islam yang terkenal,
jarang diketengahkan Barat.
•
Beliau
bukan sekadar memerhati dan mengumpul bahan-bahan empirik tentang manusia dan
masyarakat, turut menganalisis data dengan sistematik sehingga beliau diterima
sebagai ahli sains sosial & bapa ilmu sosiologi.
•
Memperkenalkan
konsep-konsep umum tentang masyarakat sebelum munculnya ahli-ahli sosiologi
moden pada abad 19 dan 20. Antara konsep-konsepnya:
•
Membuat
perbandingan antara masyarakat desa dan bandar yg kemudian diperkenalkan oleh
Redfield dengan konsep folk-urban
continuum.
•
Memperkenalkan
konsep assabiyah (solidariti sosial).
•
Bukunya Muqaddimah
– menyentuh sosiologi sejarah yang mehujahkan perkaitan antara dokumentasi
kejadian masa lampau.
•
Memperkatakan
ekonomi – aspek pengeluaran, perdagangan setempat dan antarabangsa, perubahan
harga barangan.
•
Menyumbang
dalam kaedah penyelidikan dalam sosiologi.
PERSPEKTIF
DAN TEORI UTAMA DALAM SOSIOLOGI (BAHAGIAN II)
•
Teori
– untuk menerangkan pelbagai fakta dan
bukti yang dikumpulkan daripada penyelidikan.
•
Contohnya:
Marx menyelidik untuk menerangkan betapa dinamiknya
ekonomi kapitalis yang memberi kesan kepada masalah kemiskinan dan ketidaksamaan.
•
Durkheim
menyelidik untuk menyiasat sifat masyarakat industri dan proses-proses
sekularisasi.
•
Weber
cuba menerangkan kemunculan kapitalisme
mengakibatkan terbentuknya birokrasi moden bagi organisasi.
•
Ketiga-tiga
mereka memberi perhatian untuk memahami keunikan masyarakat moden dan ke mana hala tujunya.
•
Masyarakat
sentiasa berubah mengikut masa. Teori-teori sosiologi bermatlamatkan untuk memahami perubahan tersebut dan
menerangkannya.
•
Contohnya:
Apakah kesan globalisasi terhadap sosial dan politik? Bagaimana masa hadapan
masyarakat multibudaya?
•
Teori-teori
dalam sosiologi penting kerana tanpa teori pemahaman kita terhadap kehidupan
sosial akan menjadi lemah.
•
Teori
yang baik membantu kita memahami masyarakat dengan begitu mendalam, di samping
dapat menerangkan bagaimana perubahan sosial memberi kesan kepada masyarakat.
•
Teori
middle-range
– cuba menerangkan aspek spesifik dalam
kehidupan sosial masyarakat.
•
Grand theory – cuba menerangkan large
scale social structures atau the historical development of modern societies.
•
Adalah
sukar untuk menguji grand theory bagi kajian berbentuk empirikal.
•
Kemunculan
dan teori sosiologi dan pengukuhan disiplin sosiologi melalui kerja-kerja classical founders.
•
1750 European Enlightenment philosopher
(1750-1800)
•
1800 Auguste Comte (1798-1857) Harriet Martineau
(1802-76)
•
1850 Karl Marx (1818-83) Herbert Spencer (1820
-1903)
•
1900 Emile Durkheim (1858- 1917)
Max Weber
(1864-1920)
Georg
Simmel (1858-1918) Edmund Husserl (1859· 1938)
•
1930 George H. Mead (1863-1931) Alfred Schulz
(1899-1959)
Chicago
School (1920s) Antonio Gramsci (1891-1937)
•
1940 Talcott Parsons (1902-79)
Frankfurt
School (1930)
Simone de
Beauvoir (1908-86)
•
1950 Robert Merton (1910-2003)
•
1960 Erving Goffman (1922-82)
Betty
Friedan (1921-2006)
Howard
Becker (1928- )
Harold
Garfinkel (1917-) Norbert Elias (1897-1990)
•
1970 Jurgen Habermas (1929-)
Michel
Foucault (1926-84)
•
1980 Pierre Bourdieu (1930-2002) Immanuel
Wallerstein (1930-)
Jean
Baudrillard (1929-2007)
•
1990 Anthony Giddens(1938-) Ulrich Beck(1944-)
Judith Butler(1956-)
Vandana
Shiva (1952-) Zygmunt Bauman (1925-)
2000 Manuel Castells
(1942- )
Key:
Selected theorists associated with or inspired by the
different sociological perspectives are identified thus:
Philosophical
thinkers
•
Functionalism
•
Marxism
•
Interactionism
•
Feminism
•
Postmodernism/poststructuralism
•
Theoretical syntheses
Fig 1: Chronology of major sociological theorists and
schools, 1750-2000
•
Enlightenment philosopher
– perkembangan pengetahuan berunsur reliabiliti dalam sains semulajadi, khususnya astronomi,
fizik dan kimia, menunjukkan jalan dalam pengkajian kehidupan sosial
masyarakat.
•
Comte (Positivism)
•
Pendekatan
positivist yg berdasarkan prinsip pemerhatian langsung (direct observation
•
Percaya
apa yang dilihat sebagai predictive power of the natural science. Ramai ahli sosiologi menolak Comtean positivism.
•
Sains
melalui 3 peringkat – theological (agama), metaphysical (falsafah) dan positive (sainstifik) – setiap peringkat
menunjukkan bentuk pembangunan mental
manusia.
•
Herbert Spencer (Social evolution)
•
Antara
sarjana pertama mempersoalkan Comte
•
Masyarakat
tertakluk kepada evolusi sosial yang membawa pembentukkan structural differentiation – bermula dengan simple societies dan terus berkembang mengikut peredaran masa
menjadi complex societies – functional adaptation – iaitu bagaimana
masyarakat menyesuaikan diri dengan alam sekitarnya.
•
Beliau
juga turut dipersoalkan.
•
Karl Marx (The capitalist revolution)
•
Dengan
sekutunya Friedrich Engels mencari pemahaman saintifik tentang masyarakat.
•
Analisis
Marx tentang kapitalisme adalah
teori tentang konflik kelas dalam
masyarakat.
•
Grand theory Marx menjadi asas pembentukkan
kajian penyelidikan selepasnya dan menjadi perkembangan teoritikal dalam
sosiologi dan sains sosial.
•
Ide
Marxist juga menjadi asas pembentukkan pergerakkan2 politik dan kerajaan pada abaad ke 20, termasuklah regim komunis
mantan USSR, Eropah Timur, Cuba, Vietnam dan China.
•
Perspektif
teoritikal Marx kadangkala merujuk kepada historical
materialist atau lebih tepat sebagai materialist
conception of theory.
•
Bermaksud
Marx menentang doktrin falsafah yang mengatakan perkembangan persejarahan
masyarakat dipacu oleh idea-idea abstrak, seperti kebebasan dan demokrasi.
•
Menurut
Marx, apa yang penting adalah bagaimana
manusia bekerja secara kolektif untuk menghasil sesuatu dalam kehidupan –
bgm mereka menghasil makanan, tempat tinggal dan keperluan yang lain.
•
Zaman
dahulu small-scale kumpulan manusia
wujud tanpa mempunyai sistem pemilikan harta – semua sumber milik kumpulan dan
tiada pembahagian kelas berlaku – primitive
communism.
•
Di
bawah kapitalisme terdapat pembahagian masyarakat kepada pemilik harta (kapitalis atau bourgeoisie)
dan pekerja (proletariat).
•
Tidak
seperti ide primitive communism, modern communism mendatangkan banyak
faedah dan highly productive capitalist
system dengan prinsipnya from each,
according to his ability, to each, according to his need (Marx 1875).
•
Teori
kapitalisme Marx sangat penting untuk sosiologi. Bagi Marx Theory
of Industrialism hanya menekankan kepentingan
pembangunan industri adalah untuk usahawan kapitalis
•
Bagi
Marx kilang, pejabat, komputer, robot, internet adalah merupakan produk bagi hubungan
sosial yang menyebabkan timbulnya konflik – capitalistic
social relationships – new structural social relationship.
•
Konsep
mode of production (kaedah/cara
pengeluaran) adalah berteraskan prinsip-prinsip komunisme yang dibawanya.
•
Karl Marx
(The capitalist revolution)
•
Dengan
sekutunya Friedrich Engels mencari pemahaman saintifik tentang masyarakat.
•
Analisis
Marx tentang kapitalisme adalah teori tentang konflik kelas dalam masyarakat.
•
Grand theory
Marx menjadi asas pembentukkan kajian penyelidikan selepasnya dan menjadi
perkembangan teoritikal dalam sosiologi dan sains sosial.
•
Ide
Marxist juga menjadi asas pembentukkan pergerakkan2 politik dan kerajaan pada abaad ke 20, termasuklah regim komunis
mantan USSR, Eropah Timur, Cuba, Vietnam dan China.
•
Perspektif
teoritikal Marx kadangkala merujuk kepada historical
materialist atau lebih tepat sebagai materialist
conception of theory.
•
Bermaksud
Marx menentang doktrin falsafah yang mengatakan perkembangan persejarahan
masyarakat dipacu oleh idea-idea abstrak, seperti kebebasan dan demokrasi.
•
Menurut
Marx, apa yang penting adalah bagaimana manusia bekerja secara kolektif untuk
menghasil sesuatu dalam kehidupan – bgm mereka menghasil makanan, tempat
tinggal dan keperluan yang lain.
•
Zaman
dahulu small-scale kumpulan manusia
wujud tanpa mempunyai sistem pemilikan harta – semua sumber milik kumpulan dan
tiada pembahagian kelas berlaku – primitive
communism.
•
Di bawah
kapitalisme terdapat pembahagian masyarakat kepada pemilik harta (kapitalis
atau bourgeoisie) dan buruh (proletariat).
•
Tidak
seperti ide primitive communism, modern communism mendatangkan banyak
faedah dan highly productive capitalist
system dengan prinsipnya from each,
according to his ability, to each, according to his need (Marx 1875).
•
Teori
kapitalisme Marx sangat penting untuk sosiologi. Bagi Marx Theory
of Industrialism hanya menekankan kepentingan pembangunan industri adalah
untuk usahawan kapitalis
•
Bagi Marx
kilang, pejabat, komputer, robot, internet adalah merupakan produk bagi
hubungan sosial yang menyebabkan timbulnya konflik – capitalistic social relationships – new structural social relationship.
•
Konsep mode of production (kaedah/cara
pengeluaran) adalah berteraskan prinsip-prinsip komunisme yang dibawanya.
•
Marx
mengetengahkan pemikiran teori tentang kelas sosial dan ekonomi yang dikaitkan
dengan Teori Konflik.
•
Melalui
Teori Konflik Marx berpendapat kuasa yang terdapat pada pemerintah adalah
melalui paksaan.
•
Konflik
yang wujud dalam masyarakat berpunca daripada kegiatan ekonomi dua golongan
yang saling bertentangan – golongan kapitalis (borjuis) dan golongan buruh
(proletariat).
•
Golongan
Kapitalis (borjuis) mengawal pengeluaran ekonomi dan golongan buruh yang
menghasilkan barangan (cth – pemilik kilang dan pekerja)
•
Marx
melihat hubungan dua golongan ini
sebagai hubungan antara kelas dominan dan subdominan.
•
Golongan
borjuis dianggap menindas golongan bawahan dan mereka sentiasa berkonflik.
•
Bagi Marx
buruh sedar mereka ditindas dan ini akan membawa kepada penentangan sistem
kapitalis dan menubuhkan sistem sosialis
BUDAYA DAN
MASYARAKAT
Pengertian
Masyarakat
•
Masyarakat
didefinisikan sebagai sekelompok manusia yang tinggal bersama dalam satu
kawasan untuk tempoh tertentu.
•
Kelompok
manusia ini juga mempunyai kegiatan ekonomi,nilai-nilai dan norma-norma serta
mempunyai peraturan-peraturan tertentu.
•
Setiap
masyarakat mempunyai budaya dan identiti tertentu yang terbentuk melalui proses
sosialisasi.
•
Rumusnya,
masyarakat merangkumi individu-individu atau kelompok manusia yang berinteraksi
antara satu sama lain, berkongsi satu kebudayaan yang sama di dalam satu
kawasan tertentu dan bersatu dalam kumpulan dan melihat diri mereka berlainan
daripada kumpulan manusia yang lain.
•
Ciri-ciri
masyarakat:
•
Wujud
jaringan hubungan.
•
Ianya
berasaskan interaksi sosial.
•
Wujud
kesedaran untuk bekerjasama di kalangan ahli dalam masyarakat.
•
Masyarakat
hanya wujud jika manusia bertingkah laku.
•
Masyarakat
adalah individu kompleks yang saling bergantung di antara satu individu dengan
yang lain. Tanpa individu, kita tidak boleh bayangkan kewujudan masyarakat
begitu juga sebaliknya tanpa masyarakat kita tidak boleh bayangkan kewujudan
individu.
Masyarakat
Daripada Perspektif Sosiologi
•
Perspektif
Sosiologi, terdapat dua konsep penting tentang masyarakat yang di perkenalkan
oleh Ferdinand Tonnies (1855-1936) iaitu
•
Gemeinschaft
•
Gesellschaft
•
Konsep
ini merujuk kepada jenis-jenis masyarakat, susunan sosialnya (bentuknya) dan
juga hubungan-hubungan sosial yang terdapat dalam masyarakat tersebut.
Gemeinschaft
•
Ianya
juga dikenali sebagai the society of
tradition yang merujuk kepada sistem sosial di mana perhubungan
ahli-ahlinya berbentuk dan berasaskan ikatan kekeluargaan dan bersifat
personal.
•
Ciri-ciri
utama gemeinschaft adalah:
•
Ahli-ahlinya
mempunyai hubungan yang rapat dan bersemuka.
•
Individu
dalam kelompok dikumpulkan melalui perkongsian idea yang sama dan ingin
mencapai matlamat yang sama seperti ikatan keagamaan.
•
Setiap
individu dalam kumpulan akan berkongsi untuk melaksanakan pelbagai aktiviti
yang diperlukan termasuklah dalam kegiatan ekonomi (sifat saling membantu di
antara satu sama lain yang seterusnya menguatkan lagi ikatan di kalangan
ahli-ahli).
Gesellschaft
•
Ianya
juga dikenali sebagai the society of
contract di mana hubungan di kalangan ahli-ahli dalam masyarakat ditentukan
oleh perhubungan yang jelas berasaskan perjanjian dan lebih berbentuk formal.
•
Ciri-ciri
utama gesellschaft adalah:
•
Hubungan
antara ahli tidak ada ciri-ciri kemesraan seperti dalam masyarakat gemeinschaft (sebab iakatan berasaskan
perjanjian).
•
Perhubungan
sosial yang dibentuk bersifat khusus dan impersonal. Bermakna interaksi
ahli-ahlinya adalah individualistik dan saling tidak percaya. Interaksi dan tanggungjawab
berasaskan syarat-syarat yang terdapat dalam perjanjian yang dipersetujui.
•
Wujudnya
pembahagian tugas dan peranan khas yang perlu dipenuhi oleh individu untuk
mencapai matlamat orgnisasi.
•
Setiap
tingkah laku dibentuk mengikut undang-undang yang telah ditetapkan sebagai satu
unit kawalan sosial.
•
Individu
dalam masyarakat saling bersaing antara satu sama lain dan persaingan ini untuk
kepentingan sendiri. Interaksi dan tanggungjawab berdasarkan perjanjian. Ini
menjadikan mereka lebih bersifat individualistik.
•
Kedua-dua
bentuk masyarakat ini dibezakan berdasarkan kepada hubungan sosial yang
terdapat dalam kedua-dua masyarakat ini.
•
Lazimnya
masyarakat berbentuk gemeinschaft akan berubah ke bentuk gesellschaft apabila
berlakunya proses perindustrian di kawasan tersebut sehingga terbentuknya
masyarakat yang bersifat lebih kompleks.
Tiga
Peringkat Bentuk Masyarakat
•
Terdapat
tiga peringkat bentuk/ jenis masyarakat iaitu:
•
Masyarakat
berburu dan meramu (hunter and gatherer).
•
Masyarakat
bertani.
•
Masyarakat
industri.
Masyarakat
Berburu Dan Meramu
•
Aktiviti
ekonomi utama, memburu dan mengumpuil makanan di hutan.
•
Aktiviti
ekonomi untuk sara diri/ kegunaan diri sendiri dan ahli keluarga sahaja.
•
Tidak
ada lebihan makanan (surplus), makanan adalah untuk secukup hidup.
•
Unit
sosial yaang penting adalah isi rumah dan klan yang berasaskan ikatan
kekeluargaan dan persanakan.
•
Saiz
klan dalam lingkungan 50 orang dan cenderung untuk berpindah randah.
•
Penentuan
dalam pembahagian tenaga kerja adaalah ringkas; berasaskan umur dan jantina.
•
Ahli
memiliki sedikit harta.
Masyarakat
Bertani
•
Kewujudan
masyarakat ini berkait rapat dengan revolusi dalam pertanian dan pengeluaran
yang efisien disebabkan adanya teknologi yang lebih baik.
•
Masyarakat
bertani juh lebih maju berbanding masyarakat berburu dan meramu.
•
Masyarakat
bertani pandai menternak binatang, menggunakan peralatan daripada logam,
menggunakan roda dan berpengetahuan tentang sistem pengairan & baja.
•
Kemajuan
dalam penggunaan teknologi menjadikan ahli-ahlinya lebih bebas untuk
mengusahakan pertanian.
•
Masyarakat
ini ramai yang tidak terikat secara langsung dengan tanah tetapi bertumpu di
pusat bandar dan akhirnya membawa kepada pembahagian buruh yang kompleks.
•
Ramai
yang berpeluang menikmati teknologi lebih baik, terlibat dalam perdagangan,
boleh membaca dan menulis, mengenali sains dan seni.
•
Aktiviti
ekonomi masyaarakat lebih khusus dan wujud pelbagai pekerjaan telah mewujudkan
ketidakseimbangaan yang lebih luas dalam masyarakat.
•
Wujud
sistem kelas yang kompleks. Terdiri daripada pedagang, tentera, sarjana,
pegawai, raja dan golongan petani miskin yang bergantung kepada tenaga
semata-mata (tulang empat kerat). Golongan petabi ini menurut Sjoberg (1960) adalah 90% daripada populasi masyarakat
jenis ini.
•
Penggunaan
kuda dan roda menjadikan bidang teknologi ketenteraan lebih maju dan efisien.
•
Ketenteraan
digunakan untuk mendapaatkan lebihan makanan menerusi penaklukan ke atas orang
yaang lebih lemah.
•
Contoh
kerajaan Rome yang berjaya menakluki sebahagian besar Eropah untuk menyokong
kehidupan masyarakat elit di Itali.
Masyarakat
Industri
•
Kewujudan
masyarakat industri bermula ekoran daripada berlakunya revolusi industri di
Eropah Barat.
•
Penggunaan
tenaga elektrik dan gas menggantikan tenaga manusia dan binatang telah
menyebabkan pertumbuhan pesat dalam pengeluaran tidak sahaja barangan tetapi
juga pengetahuan dan teknologi.
•
Masyarakat
pertanian telah berubah dan mula terlibat dalam pengeluaran industri dengan
bekerja di kilang-kilang.
•
Wujud
ekonomi pasaran, sistem perbankan, insuran dan perkhidmatan.
•
Karektor
politik, sosial dan ekonomi telah berubah dengan perkembangn perindustrian.
•
Bidang-bidang
baru dalam pendidikan, misalnya kewujudan sains, perubatan dan sukan.
Takrifan
Budaya
•
Menurut
Edward B.Taylor (1871), budaya merujuk kepada keseluruhan kehidupan manusia
yang kompleks, meliputi pengetahuan, sistem kepercayaan, kesenian, moral,
undang-undang, kebiasaan dan lain-laain kemahiran yaang dimiliki manusia
sebagai aahli masyarakat.
•
Justeru
itu, daripada perspektif sosiologi, budaya merujuk kepada keseluruhan cara
hidup ahli dalam sesuatu masyarakat dan bukannya terhad kepada peradaban atau
tamadun yang dicapaai oleh manusia semata-mata.
•
Budaya
merangkumi nilai-nilai, simbol, kepercayaan yang dipegang oleh anggota
masyarakat dan norma-norma yang mereka ikuti (dikenali sebagai budaya bukan
kebendaan) serta peralatan dan bahan yang dicipta oleh manusia (dikenali
sebagai budaya berbentuk kebendaan) untuk memenuhi keperluan kehidupan seharian
seperti makanan, tempat tinggal dan tempat kerja.
Ciri-Ciri
Budaya
•
Setiap
budaya mengalami perubahan
•
Tidak
ada budaya yang statik, kaku mahupun rigid.
•
Perubahan
dan pengubahsuaian ini didorong oleh keperluan untuk memenuhi kehidupan
masyarakat dari masa ke semasa.
•
Budaya
adalah elemen hidup yaang dipelajari
•
Budaya
dipelajari menerusi proses sosialisasi untuk membolehkan individu menjadi
anggota dalam masyarakat.
•
Proses
pembelajaraan ini (sosialisasi) menanamkan nilai dan norma yang dipentingkan
dalm masyarakat.
•
Proses
pembelajaran ini berterusan dan tidak pernah berhenti sehingga individu itu
meninggal dunia.
•
Amalan
budaya dikongsi bersama
•
Setiap
elemen budaya dikongsi bersama oleh sesuaatu kelompok masyarakat tersebut.
•
Perkongsian
simbol, bahasa dan norma misalnya, difahami oleh ahli-ahli masyarakat itu.
•
Budaya
mempunyai nilai-nilai integratif
•
Maksudnya
budaya berperanan mengintegrasi ataau menyatupadukan ahli-ahli dalam masyarakat
tersebut.
•
Contoh
bendera Malaysia – semua ahli masyaraakaat tanpa mengira kumpulan etnik dan
parti politik menghormati bendera Malaysia.
Oleh itu, budaya bermaksud bagaimana individu dalam
masyarakat memberi tafsiran terhadap budayanya dan budaya masyarakat lain.
•
Terdapat
tiga tindakbalas/takrifan budaya ini.
•
Etnocentrism
Konsep
etnosentrisme telah diutarakan oleh William G.Summer. Etnosentrisme merujuk
kepada anggapan individu bahawa setiap aspek amalan budayanya dianggap lebih
baik atau terbaik berbanding dengan budaya orang lain.
Selain itu,
individu juga mengukur budaya orang lain berdasarkan kaayu ukur budayanya sendiri.
Ringkasnya, konsep ini merujuk kepada kecenderungan individu
mengandaikan budaya masyarakatnya lebih baik berbanding drp budaya masyarakat
lain. Cth – makan guna tangan vs chopstick, masuk rumah pakai kasut vs buka
kasut dll.
•
Xenocentrism
Konsep ini
bertentangan dengan konsep etnocentrism. Individu mempunyai kepercayaan atau
menganggap budayanya (material atau non material) adalah inferior (lebih
rendah) dan kolot berbanding dengan budaya lain.
Dalam erti
kata lain, konsep ini memandang rendah budaya sendiri sehingga ada ahlinya yang
enggan mengamalkan budaya tersebut. Contohnya, kecenderungan menggunakan bahasa
Inggeris sebab menganggap bahasa Melayu tidak maju, pakaian jenama dll.
•
Relativisme
Budaya (Cultural Relativism)
Konsep
relativisme budaya memberi alternatif/pilihan kepada individu untuk menerima
kelebihan atau kekurangan budaya lain.
Maksudnya,
kita tidak melihat bahawa budaya kita lebih baik dan lebih maju daripada budaya
masyarakat lain. Konsep ini menganjurkan kita memandang dan mentakrifkan
tingkah laku individu daripada perspektif budaya individu itu sendiri.
Penekanan kepada konsep neutrality
menjadi asas kepada pemahaman budaya orang lain dan tidak menolak sesuatu
budaya sebagai aneh, kolot atau exotic
jika ia berbeza dengan amalan budaya kita. Contoh, poligami mesti dilihat
dripada perspektif Islam dan bukannya dilihat daripada perspektif Kristian.
Proses
sosialisasi DAN pembentukkan identiti
Belajar
untuk menjadi manusia:
Semulajadi
vs Asuhan/Didikan
Adakah kita dilahirkan secara semulajadi sebagai seorang
yang betoleransi dan berkerjasama?
Atau
Dilahirkan dengan kecenderungan menjadi seorang yang
mementingkan diri sendiri dan agresif?
Contoh-contoh yang menunjukkan bahawa manusia perlu dididik
untuk menjadi/membentuk siapa diri mereka.
Children Raised in Isolation – Appelbaum & Chamliss (1997)
mengetengahkan kisah Genie, kanak-kanak yang dibesarkan secara terasing selama
12 tahun pertama hidup beliau. Kanak-kanak ini dikurung dan hanya berjumpa
dengan ibu dan bapanya pada waktu makan
sahaja. Kanak-kanak ini gagal membentuk kemahiran sosial.
Feral Children – Appelbaum & Chamliss (1997) mengetengahkan kisah
Victor (7 tahun) yang ditemui di kawasan pedalaman di Perancis yang hidup dalam
wild area. Kanak-kanak ini memiliki
kemahiran sosial yang agak terbatas dan tidak boleh bercakap.
Institutionalized children – Rene Spitz (1945) menyelidik
kanak-kanak yang dipisahkan daripada ibu bapa mereka sejak bayi lagi. Ada yang ditempatkan di rumah keluarga angkat
dan nusery. Di nusery bayi tiada keluarga dan seolah-olah dalam persekitaran
semulajadi. Mereka menderita dan lebih satu pertiga meninggal dunia. Ramai yang
mengalami masalah fizikal, mental dan sosial.
The Harlow Study – Kepenting persekitaran sosial telah ditemui oleh Harry
& Margaret Harlow dalam penyelidikannyaa terhadap bayi monyet.Harlow
mengasingkan bayi monyet daripada ibunya sebaik sahaja ianya lahir. Bayi monyet dibekalkan semua keperluan
makanan dll tetapi tidak dibenarkan berhubung dengan monyet-monyet yang lain.
Penemuannya menunjukkan pembesaran yang terasing akan menyebabkan tingkahlaku
yang tidak normal.
Sosialisasi:
Suatu Pentakrifan
•
Sosialisasi
adalah proses mempelajari dan menanamkan ciri-ciri budaya yang dipersetujui
bersama oleh ahli masyarakat tentang cara berfikir dan berkelakuan, peraturan
dan kehendak serta matlamat yang ingin dicapai oleh budaya/masyarakat tersebut.
•
Proses
sosialisasi secara langsung membolehkan individu menyesuaikan diri dan menjadi
anggota dalam sesuatu masyarakat serta mengetahui peranannya dalam masyarakat
tersebut.
•
Sosialisasi
Melibatkan pengakuan terhadap peraturan-peraturan masyarakat dan berusaha untuk
menyukai budaya yang dipegang oleh ahli masyarakat sehingga ia menjadi
sebahagian daripada norma dan nilai hidup diri sendiri.
•
Perlu
diingat, bukan semua norma dan nilai diterima. Namun untuk menjadi anggota
masyarakat, kita terpaksa menyeimbangkan keinginan sendiri dengan kepentingan
masyarakat secara keseluruhannya. Dengan itu, sekiranya individu dalam budaya
yang sama tetapi membentuk personaliti yang berbeza, ini disebabkan oleh
perbezaan persekitaran sosial di mana individu tersebut dibesarkan dan
perbezaan daripada segi biologi atau keturunan.
Jenis-Jenis
Sosialisasi
•
Sosialisasi Asas (Primary Socialization)
Proses seorang manusia mempelajari
bagaimana bertingkahlaku, nilai-nilai dan tindakan sewajarnya sesuai dengan
kehendak ahli dalam budaya masyarakatnya. Cth: anak Melayu diajar makan
menggunakan tangan, Cina – chopstik dll.
•
Sosialisasi Ramalan/Harapan (Anticipatory Socialization)
Menurut
Appelbaum & Chamliss 1997, merujuk
kepada proses di mana seseorang “berlatih” untuk kedudukan masa depan,
pekerjaan dan perhubungan sosial. Cth: pelajar universiti mula memperagakan
pakaian yang biasanya dipakai oleh pelajar universiti.
•
Sosialisasi Gender dan Peranan
Gender (Gender Socialization and Gender
Role)
Heslin 1999 mengatakan adalah
penting dalam sosialisasi mempelajari peranan gender. Sosialisasi gender
merujuk kepada mempelajari tingkahlaku dan sikap bersesuaian dengan jantina
seseorang itu, “boys learn to be boys and
girls learn to be girls”. Proses pembelajaran ini berlaku dalam pelbagai
cara melalui pelbagai agen sosialisasi.
•
Pensosialisasian Semula (Resocialization)
Proses
mempelajari norma, nilai, tingkah laku dan perlakuan baru. Merujuk kepada membuang bentuk tingkah laku
lama dan menerima yang baru sebagai sebahagian transisi kehidupan. Ianya
berlaku apabila individu mengalami pengalaman baru dan terdedah kepada nilai
dan norma yang berbeza drp sebelumnya.
•
Pensosialisasian Semula menerusi
Institusi (Total Institutions)
Sosialisasi
jenis ini mempunyai keupayaan, mensosialisasikan sama ada secara sukarela
mahupun paksaan. Cth: penjara, pusat tahanan, kem tentera, hospital sakit jiwa
dan biara. Goffman (1961) menyenaraikan empat kriteria institusi yang terlibat
mensosialisasikan manusia:
•
Semua
aspek kehidupan dilakukan dalam tempat yang sama di bawah satu bidang
kuasa/otoriti.
•
Semua
aktiviti dan layanan adalah sama.
•
Aktiviti
harian dijadualkan mengikut peraturan formal.
Satu rancangan diwujudkan untuk mencapai matlamat yang
ditetapkan oleh organisasi.
Agen-Agen
Sosialisasi
•
Keluarga
•
Agen
terpenting (ibu bapa, adik beradik & sanak saudara)
•
Unit
asas dan hampir semua orang memiliki keluarga.
•
Keluarga
mengajar perkara asas tentang norma dan nilai kehidupan.
•
Rakan Sebaya
•
Kanak-kanak/remaja
dalam usia yang sama.
Kelompok yang mempengaruhi pembentukkan peribadi dan
personaliti individu.
•
Sekolah
•
Satu
proses formal kurikulum sekolah dipelajari.
•
Di
Malaysia sekurang-kurangnya 11 tahun bersekolah.
•
Membentuk
disiplin, patuh peraturan, ketepatan masa, terlibat dalam aktiviti luar kelas.
•
Peranan
lelaki dan perempuan juga dibentuk menerusi tugasan, denda, tanggungjawab dalam
kelas, buku dan aktiviti ko-kurikulum (Tunas Puteri vs Pengakap)
•
Media Massa
•
Media
cetak mahupun elektronik.
•
Unsur
keganasan, muzik, keberanian dll.
Cara berpakaian dan bercakap.
•
Agama
•
Menjadi
panduan penting dalam kehidupan masyarakat
•
Doktrin
yang diajar membentuk sikap dan nilai diri.
•
Cthnya:
konsep halal dan haram, tegahan terhadap pergaulan bebas, hubungan sesama
jantina dll.
•
Tempat Kerja
•
Sebahagian
besar menghabiskan masa dengan bekerja (30 tahun atau lebih).
Kajian Kohn dan Schooler (1983), cara kita bekerja akan
mempengaruhi konsep diri dan tingkah laku kita.
Rumusan
•
Personaliti
kita yang unik dan peranan sosial kita dipelajari menerusi interaksi kita
dengan orang lain.
•
Menerusi
interaksi ini, kita belajar untuk menjadi seorang manusia; belajar untuk
berjalan, menyayangi dan bercakap.
Kapasiti semulajadi tidak boleh dibangunkan atau dibentuk
tanpa interaksi sosial.
STRATIFIKASI
SOSIAL & STRUKTUR KELAS
PENGENALAN
•
Ketidaksamaan
sosial wujud dalam pelbagai bentuk dan merupakan fenomena sosial yang bersifat
sejagat.
•
Ketidaksamaan
sosial berlaku dipengaruhi oleh idea, kepercayaan dan nilai-nilai yang dipegang
bersama oleh anggota sesebuah masyarakat.
•
Idea,
kepercayaan dan nilai-nilai berfungsi sebagai kriteria untuk menilai, menyusun
taraf dan menentukan ganjaran yang berbeza kepada individu atau kumpulan sosial
yang terbentuk di antara manusia.
DEFINISI
STRATIFIKASI SOSIAL
•
Stratifikasi
sosial (SS) adalah satu sistem penyusunan taraf manusia berasaskan pewarisan
kedudukan sosial.
•
Ting
Chew Peh (1979) mengatakan, SS merupakan proses pembezaan individu-individu
dalam masyarakat yang menyebabkan muncul hierarki yang terdiri daripada lapisan
atau strata yang berlainan kedudukan.
Pada asasnya SS adalah hasil interaksi sosial yang
melibatkan keistimewaan yang berbeza serta peluang hidup yang berlainan.
•
Golongan
dalam lapisan sosial yang berlainan mempunyai keistimewaan dan peluang hidup
yang berlainan.
•
Percubaan
awal memehami konsep SS telah dilakukan oleh Karl Marx yang cuba menjelaskan
bahawa masyarakat terbahagi kepada dua golongan yang bertentangan kepentingan.
•
Golongan
tersebut adalah kelas yang ada kuasa memperoleh punca pengeluaran (borjuis) dan
kelas buruh (proletariat) yang dianggap sebagai kelas tertindas.
DEFINISI
KONSEP KELAS
•
Kelas
adalah konsep yang mengukur kedudukan sosial manusia daripada segi kebendaan.
•
Kelas
juga merupakan pembentukan sosial yang tidak dapat dipisahkan daripada
institusi ekonomi yang mengurus hal-hal seperti harta, pendapatan, kewangan,
pelaburan, agihan kekayaan, tenaga kerja dan pembahagian buruh dalam
masyarakat.
•
Karl
Marx berpendapat, kelas terbina ekoran kedudukan atau peranan yang berbeza
dimainkan oleh individu dalam aktiviti yang membawa hasil bagi masyarakat.
•
Umumnya,
ketidaksamaan kelas dilihat sebagai pembentukan strata-strata atau kedudukan
ekonomi yang tidak sama rata di kalangan anggota dalam sesebuah masyarakat.
•
Ketidaksamaan
kelas ini diakibatkan oleh perbezaan pemilikan kekayaan, pekerjaan dan
pendapatan.
BENTUK-BENTUK
KETIDAKSAMAAN
•
Ketidaksamaan Gender
•
Perbezaan
biologi antara jantina merupakan pembahagian yang bersifat sosial ataupun
budaya. Dalam setip masyarakat wujud anggapan-anggapan yang menghuraikan
ciri-ciri sosial lelaki dan wanita.
•
Dalam
sosiologi, konsep gender digunakan untuk merujuk kepada makna, ciri-ciri
sosial, peranan atau tingkahlaku yang dihubungkaitkan dengan sifat lelaki dan
perempuan seseorang individu.
•
Kepercayaan
pada kewujudan sifat kewanitaan dalam banyak masyarakat telah menghalang
perkembangan potensi dan kemajuan golongan wanita. Dua ideologi asas yang
berkaitan yang telah menyumbang pembentukan takrifan gender dan kewujudan
ketidaksamaan sosial antara lelaki dan perempuan adalah sexism dan patriaki.
•
Sexism
merujuk kepada kepercayaan bahawa salah satu daripada jantina adalah lebih
superior atau mempunyai banyak kelebihan berbanding lain.
•
Patriaki
pula adalah kepercayaan bahawa lelaki adalah lebih superior berbanding
perempuan.
•
Kesannya,
lelaki diberi keistimewaan untuk mendominasi wanita. Rentetan daripada itu,
sejarah menyaksikan lelaki sebagai golongan yang menguasai kekayaan, kuasa dan
status lebih tinggi berbanding dengan wanita.
•
Ketidaksamaan Umur
•
Umur
bukan sahaja bersifat pembahagian semulajadi tetapi juga berbentuk sosial dan
budaya.
•
Menurut
Magaret Mead (1961), peringkat remaja hampir tidak diiktiraf secara sosial di kalangan
penduduk Samoan Island.
•
Kajian
Philippe Aries (1965), peringkat kanak-kanak tidak diiktiraf pada zaman
pertengahan di Eropah. Ini bermaksud dalam setiap masyarakat, tahap-tahap umur
dalam proses pengetuaan biologi individu adalah sesuatu yang diiktiraf secara
sosial.
•
Pengertian
budaya yang menentukan peringkat-peringkat umur juga telah mempengaruhi
hubungan kuasa, kekayaan dan status di kalangan anggota masyarakat.
•
Dalam
masyarakat industri moden, banyak daripada kuasa, satus dan kekayaan golongan tua
telah beralih tangan kepada golongan peringkat umur pertengahan. Golongan muda
dianggap lebih produktif dan berkebolehan.
•
Ini
disebabkan golongan muda memiliki taraf pendidikan, pengetahuan, kemahiran,
sikap dan pemikiran baru yang lebih sesuai dengan perkembangan dan perubahan
dalam masyarakat.
•
Menurut
Cohn (1982), penekanan kepada produktiviti dalam masyarakat industri telah
mengakibatkan golongan tua menjalankan pekerjaan yang tidak produktif. Mereka mungkin hanya terlibat dalam pekerjaan
tradisional yang tidak diminati atau tiada status oleh golongan muda.
•
Dalam
kebanyakan masyarakat moden, golongan tua juga berdepan dengan isu penyisihan
sosial dan dalam keadaan yang kritikal mengalami kematian sosial.
•
Ketidaksamaan Etnik/ Ras
•
Dalam
mana-mana masyarakat berbilang etnik atau ras, faktor-faktor budaya dan
ciri-ciri fizikal manusia merupakan sumber asas identiti dan perpaduan di
kalangan anggota kelompok.
•
Selain
itu, ia juga merupakan faktor yang mempengaruhi dan menentukan pembentukan
pola-pola agihan dan hubungan ketidaksamaan antara kelompok sosial.
•
Dalam
proses penstrukturan ketidaksamaan ini, sesetengah kelompokj sosial telah
muncul sebagai kelompok yang lebih superior, dominan dan majoriti.
•
Kelompok
ini menikmati pelbagai kelebihan, keistimewaan berbanding dengan kelompokj yang
inferior, subordinat dan minoriti.
•
Ketidaksamaan
yang wujud dalam masyarakat berbilang kaum etnik atau ras mempunyai beberapa
pola;
•
Masyarakat
barat yang maaju (USA, Britain, Australia) golongan kulit putih adalah golongan
yang menikmati kekayaan, kuasa politik dan mempunyai kedudukan dan status yang
tinggi dalam masyarakat. Masyarakat kulit hitam dan imigran Asia tidak
berkuasa, menjadi pekerja bawahan, menuikmati status dan taraf pendidikan yang
lebih rendah.
•
Masyarakat
berbilangan etnik di Asia, imigran Asia seperti orang Cina lebih berjaya dalan
ekonomi berbanding masyarakat peribumi yang mempunyai kuasa politik.
•
Ketidaksamaan
ras/etnik meliputi aspek pemilikan kekayaan, pekerjaan, peluang pekerjaan,
kenaikan pangkat, pendapatan, pengangguran, kemiskinan, kebebasan politik,
kuasa mempengaruhi dasar kerajaan dan layanan saksama.
•
Ketidaksamaan Wilayah
•
Fenomena
ketidaksamaan antaara wilayah adalah salah satu daripada bentuk ketidaksamaan
sosial yang utama dalam kehidupan manusia.
•
Keadaan
ini diakibatkan oleh perkembangan sistem ekonomi khususnya kesan kemunculan dan
perkembangan sistem ekonomi kapitalis yang berteraskab perindustrian,
perbandaran dan modenidasi.
•
Dunia
hari ini telah dibahagikan kepada beberapa wilayah yang saling berkaitan.
•
Di
peringkat antarabangsa; Dunia Pertama, Dunia Kedua dan Dunia Ketiga; Negara
Industri, Negara Membangun, Negara Sedang Membangun, Negara Miskin, Negara
Mundur.
•
Dalam
negara; pembahagian seperti megapolis, metropolitan, bandaraya, luar bandar,
kampung.
•
Pembahagian
sebegini tidak sahaja menunjukkan perbezaan ruang fizikal tetapi yang lebih
penting ia menunjukkan kewujudan ketidaksamaan ekonomi dalam agihan kekayaan
dalam perancangan dan peruntukan pembangunan.
•
Pembahagian
ini sekaligus menunjukkan perbezaan-perbezaan yang wujud dalam peluang hidup,
taraf dan gaya hidup, pengaruh atau kuasa di antara penduduk yang tinggal di
wilayah-wilayah yang berbeza.
JENIS
SISTEM STRATIFIKASI
Perpektif sosiologi telah mengenalpasti tiga jenis susun
lapis yang wujud dalam masyarakat.
•
Sistem Perhambaan
•
Wujud
dalam masyarakat tradisional.
•
Manusia
menjadi alat yang dimiliki oleh orang lain.
•
Berfungsi
sebagai satu sistem dalam proses pengeluaran masyarakat.
•
Aset
kepada seseorang (tuan) dn sah daripada segi undang-undang.
•
Satu
ketika dahulu, dianggp satu keperluan dalam susunan sosial masyarakat.
•
Mempunyai
status yang sangat rendah (ada yang dilayan seperi binatang).
•
Menurut
anggaran, seramai 10 juta orang kulit hitam dari benua Afrika telah ditangkap
dan diperdagangkan untuk menjadi hamba kepada orang kulit putih di Amerika.
•
Telah
dimansuhkan hampir di seluruh dunia.
•
Sistem Estet
•
Dikaitkan
dengan masyarakat feudal yang menentukan kedudukan seseorang melalui
hubungannya dengan tanah.
•
Berkembang
di Eropah dalam zaman pertengahan.
•
Kuasa
dan martabat mempunyai kaitan dengan tanah.
•
Tuan
punya tanah bebas dan berkuasa manakala mereka yang tidak mempunyai tanah
terpaksa mengerjakan tanah orang lain dan berada di bawah kuasa tuan tanah.
•
Susun
lapis masyarakat dalam sistem estet;
•
Raja
•
Bangsawan/
pemerintah
•
Paderi
•
Rakyat/
petani
•
Tiap
estet ditentukan oleh faktor kelahiran
•
Boleh
mengubah kedudukan melalui pengurniaan raja atau keizinan daripada pihak atasan
dalam hierarki yang disebutkan.
•
Sistem Kasta
•
Satu-satunya
sistem ketidaksamaan sosial yang masih wujud hingga ke hari ini.
•
Muncul
sebagai satu sistem sosial dalam masyarakat India semenjak permulaan zaman
tamadun Hindu di India.
•
Susun
lapis masyarakat dalam sistem kasta;
•
Brahmin
(golongan agama)
•
Khastriya
(golongan raja dan pahlawan)
•
Vaisya
(golongan peniaga dan petani)
•
Sundra
(golongan pekerja buruh)
•
Wujud
satu kelompok bukan kasta yang tidak boleh disentuh yang dianggap paling rendah
atau terhina kedudukan dalam masyarakat iaitu Harijan.
•
Kitab
suci Hindu (Rig Veda & Bhagavad Gita) telah menghuraikan pembentukan
kelompok-kelompok sosial asas dalam pembentukan masyarakat Hindu.
•
Larangan
atau taboo tentang perkahwinan, makanan dan pergaulan harus diamalkan.
STRUKTUR
KELAS MASYARAKAT INDUSTRI
•
Kelas Atasan
•
Lazimnya
1 hingga 5 peratus daripada keseluruhan penduduk.
•
Meliputi
dua golongan pelabur (pelabur yang memiliki kekayaan secara warisan dan pelabur
yang muncul melalui usaha sendiri).
•
Memiliki
sebahagian besar keseluruhan kekayaan yang terdapat dalam masyarakat.
•
Marx
– borjuis atau kelas pemodal yang memiliki alat-alat pengeluaran.
•
Kelas Menengah
•
Meliputi
semua pekerja kolar putih yang menerima gaji untuk perkhidmatan mereka dalam
mengendalikan pelbagai aktiviti pengurusan dan pentadbiran.
•
Merupakan
kelas ekonomi utama yang berpengaruh dalam kehidupan masyarakat
industri-kapitalis.
•
Kelas Bawahan
•
Disebut
juga sebagai kelas pekerja.
•
Pekerja
perburuhan (manual).
•
Marx
– kelas yang tidak memiliki apa-apa sumber atau alat pengeluaran.
INSTITUSI
EKONOMI - SISTEM EKONOMI LOKAL & GLOBAL
Pengertian
Institusi Ekonomi
•
Tingkah
laku ekonomi bermula dengan adanya usaha
kelompok untuk menyesuaikan diri dengan persekitaran.
•
Bermula
dengan usaha mencari makanan, mula
menukar jenis makanan & barangan dengan kelompok lain – sistem barter trade.
•
Lama
kelamaan proses pertukaran menjadi lebih
tersusun, kemas & seterusnya diinstitusikan.
•
Umumnya,
sistem ekonomi merupakan satu sistem sosial yang meliputi persoalan
pengeluaran, pengagihan dan penggunaan barangan serta perkhidmatan.
•
Ahli
sosiologi mengkaji sistem ekonomi kerana ia merupakan satu institusi sosial
yang utama yang mempengaruhi institusi sosial yang lain dalam masyarakat.
•
Ahli
sosiologi melihat bagaimana sistem ekonomi dapat dihubungkaitkan dengan semua
segmen masyarakat – cth, bagaimana keperluan pekerjaan mengakibatkan
meningkatnya tahap pendidikan, bagaimana sistem industri mengubah corak
kehidupan luar bandar serta berlakunya penghijrahan.
•
Daripada
perspektif sosiologi – bagaimana sistem ekonomi yang wujud dalam masyarakat
telah memberi kesan terhadap kehidupan manusia.
Evolusi
Struktur Ekonomi Masyarakat
Sistem
Ekonomi Pasaran Bebas/Kapitalisme
•
Kapitalisme
muncul di England & di Eropah Barat semasa Revolusi Industri.
•
Mengutamakan
hak memiliki harta sendiri – tanah, kilang.
•
Menggalakan
keuntungan sendiri – bebas melabur dalam kegiatan pengeluaran.
•
Sistem
ekonomi bebas – kerajaan tidak memainkan sebarang peranan dalam membuat
keputusan ekonomi.
•
Dikenali
laissez-faire – mengalami perubahan,
kerajaan campur tangan – kurangkan penindasan kapitalis terhadap masyarakat.
Sistem
Ekonomi Perancangan Pusat/Sosialisme
•
Muncul
akibat pertentangan golongan kapitalis & pekerja.
•
Masalah
asas ekonomi diputuskan kerajaan/perancangan pusat.
•
Wujud
akibat ketidakstabilan & ketidakadilan ekonomi yg dicipta oleh mekanisme
pasaran.
•
Kerajaan
memutusan barangan apa yg perlu dikeluarkan – barangan keperluan rakyat.
•
Harta
dimiliki bersama secara kolektif dan hak memiliki harta secara individu terhad.
•
Ahli
masyarakat mendapat pengagihan harta sama rata.
Sistem
Ekonomi Komunisme
•
Dipengaruhi
oleh idea dan penulisan Karl Marx.
•
Memastikan
wujudnya kesamaan dan masyarakat tanpa kelas.
•
Semua
harta dimiliki oleh kerajaan atau pemerintah itu sendiri.
•
Memastikan
ahli masyarakat bebas daripada penindasan.
•
Ekonomi
komunis melibatkan kawalan politik satu parti dan semua kegiatan di bawah
jagaan pemerintah.
•
Pada
masa kinitidak terdapat mana-mana negara
di dunia yang seratus peratus mengamalkan sistem komunis ini.
Sistem
Ekonomi Campuran
•
Dalam
masyarakat perindustrian, tidak terdapat negara yang mengamalkan satu-satu
jenis sistem ekonomi (kapitalisme, sosialisme & komunisme).
•
Terdapat
percampuran sistem daripada sistem-sistem utama.
•
Ia
merupakan satu sistem persendirian dan kerajaan sama-sama membuat keputusan
kepada masalah asas ekonomi.
•
Merupakan
perantaraan antara sistem kapitalisme & sosialisme.
•
Malaysia
mengamalkan sistem ekonomi campuran.
•
Kerajaan
membuat keputusan dlm bidang ekonomi tertentu.
Sistem
Ekonomi Islam
•
Individu
bebas mengumpul harta melalui kegiatan ekonomi melalui persaingan yg adil –
rajin, pintar, usaha.
•
Kegiatan
ekonomi yg dijalankan berasaskan akhlak & adab – jujur, amanah,
bertanggungjawab. Elakkan rasuah, ugut dsb.
•
Mengutamakan
perbelanjaan yang mendatangkan kebajikan dan keuntungan kepada masyarakat.
•
Harta
kekayaan diperoleh individu yang cukup banyak, perlu diagihkan beberapa peratus
daripadanya kepada mereka yang kurang bernasib baik yg dikenali sebagai zakat.
•
Dalam
sosiologi kita akan menghubungkaitkan kesan sistem ekonomi yang dipilih oleh
sesebuah negara terhadap sistem politiknya, institusi pendidikan, institusi
keluarga dsb.
•
Di
Malaysia sistem ekonomi campuran telah dilaksanakan dalam memastikan kestabilan
ekonomi, sosial, budaya dan politik dapat dipastikan.
•
Kerajaan
sentiasa campur tangan dalam setiap hal ekonomi yang menyangkut kepentingan
rakyat.
•
Ekonomi
campuran yang dilaksanakan menggabungkan perbadanan-perbadanan besar (MNC,
TNC), perniagaan-perniagaan kecil.
INSTITUSI
SOSIAL - PERKAHWINAN & KEKELUARGAAN
Pengertian
Institusi Sosial
•
Perspektif
sosiologi – institusi sosial bukanlah merupakan satu bangunan, bukan juga
sekelompok manusia dan juga bukan sebagai satu organisasi.
•
Chinoy
(1962) – institusi sosial merupakan pola-pola tingkah laku kelompok sesebuah
masyarakat yang telah dipersetujui seperti undang-undang.
•
Gouldner
(1971) – Institusi sosial adalah sebagai satu cara yang standard diwujudkan,
khususnya untuk mengatasi pelbagai masalah masyarakat seperti menguruskan
kematian, pengagihan makanan, kuasa dan sebagainya.
•
Umumnya
pengertian sosial konsep ini – merujuk kepada pola-pola tingkah laku yang telah
menjadi kebiasaan dan pola-pola tingkah
laku ini merupakan hubungan sosial yang mempunyai satu matlamat sosial yang tertentu.
•
Institusi
sosial merupakan suatu sistem yang menunjukkan peranan sosial dan norma sosial
saling berkait dan telah disusun untuk memuaskan sesuatu kehendak atau fungsi
sosial.
•
Merujuk
kepada sesuatu yang telah terasas dalam masyarakat – contohnya institusi agama,
institusi perkahwinan dan kekeluargaan, institusi ekonom, institusi politik,
dll.
Institusi
Kekeluargaan dan Perkahwinan
•
Institusi
keluarga sebagai satu unit sosial mempunyai pengaruh yang besar terhadap
kehidupan dan pembentukan sifat seseorang manusia sebagai anggota masyarakat.
•
Keluarga
bukan sahaja alat kepada kesinambungan sesebuah kebudayaan tetapi juga sebagai
agen dalam merubah kebudayaan.
•
Permulaan
keluarga dalam tamadun manusia berpunca daripada peraturan melarang hubungan
kelamin antara anggota yang rapat dalam keluarga seperti antara ibu bapa dan
anak dan antara adik dan abang.
•
Larangan
ini dinamakan sumbang mahram. Oleh itu
anggota keluarga sendiri perlu mencari pasangan hidup daripada keluarga lain.
•
Wujudnya
hubungan yang terjalin antara satu keluarga dengan keluarga yang lain, maka
bilangan keluarga yang berkerjasama dalam sesebuah masyarakat terus bertambah.
Ini berlaku dalam semua jenis masyarakat yang menyebabkan lahirnya institusi
perkahwinan.
•
Keluarga
secara umumnya didefinisikan sebagai ibu dan bapa serta anak-anak sebagai satu
kumpulan yang tinggal sebumbung melalui proses perkahwinan.
•
Oleh
itu perkahwinan merupakan penyatuan
antara individu yang disokong secara sosial untuk mendapat kestabilan, hubungan
yang mesra termasuklah interaksi seksual antara elemen yang lahir daripada
perkahwinan.
•
Daripada
perspektif sosiologi – yang diberi keutamaan adalah aspekj struktur keluarga,
bentuk perkahwinan, pola autoriti dalam keluarga, bentuk pasangan hidup, pola
tempat tinggal dan pola keturunan serta kepusakaan.
Bentuk
Keluarga
Kekeluargaan merupakan satu sistem perhubungan yang terdapat
hubungan saling bergantung antara anggotanya.
•
Keluarga Nuklear
Bentuk ini terdiri daripada ibu, bapa dan anak sendiri serta
anak-anak angkat yang tiggal bersama dalam sebuah rumah yang sama.
Ianya berasingan daripada saudara mara yang lain. Bentuk ini
wujud dalam masyarakat moden dan industri.
Bentuk ini juga dipanggil
conjugal family yang bermaksud
sepasang suami isteri sama ada mempunyai anak atau tidak.
•
Keluarga
Luas (Extended Family)
Bentuk ini terdiri daripada lebih dua hubungan darah yang
tinggal serumah. Cth – bapa saudara, datuk, nenek dan saudara mara lain.
Ketua dalam keluarga jenis ini biasanya adalah lelaki yang
paling btua dan golongan dewasa akan berkerjasama dalam tanggungjawab mencari
rezeki dan mengasuh anak-anak.
Bentuk ini biasa terdapat dalam masyarakat tradisional dan
praindustri. Ia juga dipanggil consiguinal
family.
Disebabkan perkembangan teknologi yang pesat di Barat
menyebabkan keluarga bentuk ini telah bertukar kepada keluarga nuklear kerana
jumlah anggota keluarga yang besar sukar diurus.
•
Keluarga
Campuran
Jenis keluarga ini terbentuk hasil perceraian yang berlaku
dalam keluarga nuklear.
Suami atau isteri akan berkahwin lain dan membawa anak atau
anggota keluarga suami atau isteri baru untuk tinggal bersama-sama.
•
Keluarga
luas yang diubahsua
Jenis keluarga ini –
terbentuk berdasarkan rangkaian keluarga nuklear yang tinggal berasingan tetapi
masih mengekalkan hubungan dan bantuan yang diperlukan.
Anggota keluarga tidak tinggal berdekatan tetapi kerja
bersama atau masih bergantung kepada bapa.
Penyertaan dalam bentuk keluarga luas yang diubahsuai adalah
sukarela.
Bentuk
Perkahwinan
Berbeza mengikut kebudayaan masyarakat. Ada yang menganggap
hidup bersendirian adalah lebig baik, cth – paderi, sami, ibu tunggal dsb.
Institusi perkahwinan dan keluarga merupakan institusi sejagat kerana
sebahagian besar masyarakat di dunia ini berkahwin dan mendapat faedah
daripadanya.
•
Monogami
Amalan perkahwinan – berlaku perkahwinan seorang suami dan
seorang isteri pada masa yang sama. Sebahagian besar masyarakat mengamalkan
bentuk perkahwinan ini.
•
Poligami
Merujuk kepada amalan perkahwinan seorang suami mempunyai
lebih daripada seorang isteri ataupun seorang isteri mempunyai lebih daripada
seorang suami. Bagi ahli sosiologi, soorang suami berpoligami dengan mempunyai
dua atau lebih isteri dalam satu masa disebut poligami. Cth – masyarakat Islam.
Seorang isteri mempunyai dua atau lebih suami dalam satu
masa disebut amalan poliandri. Cth – Masyarakat Todas di India dan Nyinba di
Tibet.
Bentuk
Pemilihan Pasangan
Terdapat peraturan tertentu bagaimana anggota sesebuah
masyarakat memilih pasangan untuk berkahwin.
•
Eksogami
Amalan atau peraturan pemilihan – anggota mesti memilih
pasangan hidup daripada kelompok luar daripada kelompoknya. Iaitu mereka yang
tidak mempunyai ikatan persaudaraan.
Dapat meluaskan pengaruh keluarga dan menggalakkan
perkembangan kebudayaan.
•
Endogami
Cara pemilihan – apabila anggotanya dikehendaki memilih
pasangan hidup daripada anggota kelompok sendiri seperti sepupu dan sebagainya.
Biasanya berlaku antara anggota agama, bangsa dan kaum dari
kelas sosial yang sama.
Bertujuan mengekalkan solidariti.
Bentuk
Kekuasaan
Menerangkan bagaiamana bentuk kuasa antara suami dan isteri.
Ia sebenarnya dipengaruhi oleh bentuk personaliti pasangan dan juga berasaskan
nilai dan norma sesebuah masyarakat.
•
Patriakal
Aapabila sesebuah keluarga mengutamakan golongan suami
ataupun si suami mempunyai kuasa lebih dalam rumah tangga dan mengawal
kehidupan sosial keluarga tersebut.
•
Matriakal
Keluarga itu mengutamakan golongan isteri sebagai mempunyai
kuasa untuk bersuara, tetapi tidak bermakna berkuasa membuat keputusan kecuali
dengan kematian suami.
Bentuk ini berlaku dalam semua kategori masyaarakat.
Dalam keluarga nuklear banyak mengamalkan cara ini terutama
masyarakat yang mewariskan harta kepada kaum perempuan.
•
Egalitaria
Bentuk kekuasaan di mana suami atau isteri mempunyai kuasa
yang sama dalam menentukan kehidupan dalam masyarakat.
Ini banyak berlaku dalam dunia moden di mana semakin ramai
kaum wanita yang berpendidikan dan mempunyai pekerjaan dalam membantu ekonomi rumah tangga.
Bentuk
Tempat Tinggal
Tempat tinggal juga berbeza mengikut kebudayaan sesebuah masyarakat. Perbezaan tempat tinggal, kadang kala
dipengaruhi oleh bentuk atau struktur
keluarga dan bagaimana memilih pasangan hidup.
•
Neolokal
Mereka yang berkahwin akan memilih untuk tinggal di rumah
sendiri dan membentuk keluarga asas.
Masyarakat moden dan industri mengamalkan cara hidup ini.
Ini bermakna mereka tinggal berjauhan daripada ibu bapa
isteri atau suami masing-masing.
•
Patrilokal
Pasangan baru berkahwin akan tinggal bersama atau berdekatan
dengan keluarga sebelah suami dan membentuk keluarga luas. Bentuk ini lebih
banyak diamalkan berbanding matrilokal.
•
Matrilokal
Pasangan yang baru berkahwin atau tinggal bersama atau
berdekatan dengan keluarga sebelah isteri. Ada beberapa faktor yang menyebabkan
sesebuah masyarakat memilih pola tempat tinggal yang sesuai tetapi dalam
masyarakat sistem neolokal banyak diamalkan.
Bentuk
Keturunan dan Kepusakaan
Bentuk keturunan berkait rapat dengan konsep kinship yang menerangkan hubungan sosial
antara seorang individu dengan nenek moyangnya berasaskan faktor perkahwinan.
Bagi sesetengah masyarakat perhubungan kinship
ini penting kerana memperkembangkan zuriat dan keturunan sesuatu bangsa itu.
Bentuk keturunan boleh dilihat melalui nisab bapa, nisab ibu ataupun
kedua-duanya dan ianya penting dalam pewarisan harta.
•
Patrilineal
Perhubungan persaudaraan atau individu dihubungkan dengan
kelompok keluarga sebelah bapa. Banyak diamalkan dalam masyarakay hari ini.
•
Matrilineal
Dihubungkan denganb kelompok keluarga melalui keturunan
sebelah ibu. Persaudaraan dikesan melalui keluarga perempuan dan segala harta
ibu menjadi pusaka kepada anak-anak perempuan.
•
Bilateral
Keturunan ini menunjukkan hubungan individu yang sama rapat
antara keluarga sebelah ba dan juga ibu. Hubungan persaudaraan dikira daripada
kedua belah pihak.
FUNGSI
SOSIAL INSTITUSI KELUARGA DALAM MASYARAKAT
Keluarga paling penting berperanan melahirkan masyarakat
yang bersatu padu, penyayang, toleransi, tolong menolong dsb kerana ianya
penting kepada perkembangan masyarakat seterusnya.
Selain itu institusi keluarga mempunyai fungsi tersendiri
dalam mendokong peranan tersebut. Peranan keluarga drp perspektif sosiologi:
Theoretical
Perspective
|
Emphasis
|
Functionalist
|
The family as a contributor to social stability
Roles of family members
|
Conflict
|
The family as a perpetuator of inequality
Transmission of poverty or wealth across generation
|
Interactionist
|
Relationships among family members
|
Feminist
|
The family as a perpetuator of gender roles
Female-headed households
|
•
Fungsional
Perspektif ini melihat institusi keluarga sebagai penyumbang
kepada kestabilan dan keperluan sosial yang merupakan sumbangan positif kepada
masyarakat. Mewujudkan individu yang
berfikiran dan berkelakuan positif sesuai dengan nilai dan norma yang ditetapkan
dalam sesebuah masyarakat. Fungsi sosial institusi keluarga dalam masyarakat
adalah:
•
Menambahkan zuriat
•
Tambah
zuriat hasil daripada perkahwinan.
•
Sumbangan
positif untuk menambahkan bilangan ahli.
•
Mengekalkan
nilai-nilai yang telah diwarisi sebelumnya.
•
Agen
kepada proses sosialisasi
•
Menjamin
tahap sosialisasi positif.
•
Menyalurkan
kebudayaan untuk diwarisi.
•
Mempengaruhi
pembentukan personaliti individu.
•
Memberi
sokongan emosi
•
Hubungan
keluarga yang rapat menjamin wujudnya kasih sayang, sifat bertanggungjawab,
mengambil berat dsb.
•
Keluarga
yang dipenuhi dengan kasih sayang, hormat menghormati dan nilai-nilai positif
lainnya akan membentuk keluarga bahagia terhindar daripada perkara-perkara
negatif.
•
Kawalan
sosial
•
Mekanisme
menentukan anggota masyarakat mematuhi peraturan. Mengajar anak-anak mengikuti
peraturan.
•
Ajaran
dan didikan yang baik membentuk peribadi mulia.
•
Tujuan
ekonomi
•
Memantapkan
ekonomi keluarga.
•
Memastikan
fungsi keluarga dalam ekonomi dapat berterusan bagi menjamin kesejahteraan
ekonomi keluarga dan seterusnya masyarakat.
•
Konflik
Perspektif konflik
menjelaskan bahawa perkahwinan dan
kewujudan institusi keluarga tidak mendatangkan apa-apa faedah kepada individu
atau masyarakat, melainkan konflik semata-mata. Pandangan ahli teori konflik
keluarga:
•
Mengekalkan
ketidaksamaan
•
Institusi
keluarga menyebab berlakunya penindasan dan mengekalkan ketidaksamaan yang
sedia ada dalam masyarakat.
•
Keluarga
yang kaya dan berkuasa akan menindas yang lemah.
•
Mewujudkan
ketegangan
•
Perkongsian
hidup suami isteri sering menimbulkan ketegangan dan perkelahian.
•
Perkahwinan
menjadi medan perjuangan suami isteri.
•
Mengekalkan
status kaum lelaki
•
Mengekalkan
lagi kedudukan tinggi kaum lelaki.
•
Kuasa
kaum lelaki akan terus diperkukuhkan yang akhirnya akan membawa kepada
keganasan dsb.
•
Perceraian
•
Akibat
daripada kesan negatif daripada perkahwinan.
•
Interaksional
Perspektif
Interaksional menekankan tentang hubungan di kalangan individu-individu
dalam keluarga. Pelbagai bentuk hubungan yang terjalin sama ada daripada segi
ekonomi dan sosial yang akan memberi kesanb positif atau sebaliknya.
•
Feminisme
Perspektif Feminisme
menekankan keluarga sebagai mengekalkan peranan gender. Ketua keluarga lebih berpihak kepada lelaki
kecuali ibu tunggal yang memainkan peranan utama dalam menerajui rumah tangga.
Model
masyarakat
MODEL
MASYARAKAT KARL MARX
•
Daripada
perspektif sosiologi, Marx melihat masyarakat sebagai satu bentuk materialism.
•
Ini
disebabkan beliau menjelaskan pembentukan masyarakat ini hasil daripada proses-proses
pengeluaran ekonomi.
•
Bagi
Marx struktur ekonomi dalam sesebuah masyarakat merupakan asas pembentukan
masyarakat tersebut.
•
Mod
pengeluaran dalam kehidupan kebendaan menjelaskan dengan perinci sifat umum
sosial, politik dan proses spiritual dalam kehidupan.
•
Marx
berpendapat, sistem ekonomi yang diamalkan oleh sesebuah masyarakat akan
mempengaruhi kehidupan sosial masyarakat tersebut yang dikenali sebagai the infrastucture.
•
Faktor-faktor
lain seperti sistem politik, agama, pendidikan dan keluarga merupakan struktur
utama sesebuah masyarakat dikenali sebagai the
superstructure.
SUPERSTRUKTUR
INFRASTRUKTUR
•
Proses
pengeluaran ekonomi masyarakat akan mempengaruhi corak keseluruhan masyarakat
tersebut.
•
Sistem
ekonomi yang dimaksudkan merangkumi:
•
faktor-faktor
teknikal pengeluaran – kilang, tanah.
•
Faktor-faktor
sosial pengeluaran – borjuis dan proletariat.
•
The infrastructure – pembentuk asas sesuatu masyarakat
itu.
•
The superstructure – pembentukan institusi sosial,
teras nilai dan norma dalam kebudayaan masyarakat tersebut (binaan yang dibina
di atas sesuatu yang lain).
•
Marx
percaya , semua institusi atau bahagian dalam sesuatu masyarakat itu saling
berkaitan dan mempengaruhi antara satu sama lain.
MODEL
MASYARAKAT MAX WEBER
•
Weber
membuat penghuraian tentang pembentukan dan ciri-ciri masyarakat moden.
•
Sumbangan
Weber terpenting adalah konsep rationalization
dan hubungannya dengan perubahan sosial yang dialami oleh sesebuah masyarakat.
•
Proses
rasionaliti merupakan satu proses pemikiran dan pertimbangan yang dilakukan
dengan teliti serta dikira dengan menggunakan fakta atau perkara yang
sebetulnya dengan cara yang paling berkesan untuk menyempurnakan apa-apa tujuan
yang tertentu.
•
Analisis
Weber tentang masyarakat adalah memberi penekanan kepada kepentingan permikiran
dan idea manusia itu.
•
Beliau
percaya perkembangan teknologi akan membentuk sesebuah masyarakat itu.
•
Menurut
Weber lagi, kesedaran manusia seperti idea, kepercayaan dan nilai memainkan
peranan yang sama penting dengan teknologi dan konflik sosial dalam membawa
kepada perubahan sosial.
•
Baginya
masyarakat moden terbentuk daripada bentuk pemikiran yang baru, di samping
perubahan teknologi dan sistem pengeluaran.
•
Weber
melihat hubungan perkembangan kapitalisme dalam masyarakat moden dengan cara
hidup dan kerja masyarakat yang beragama Protestant.
•
Weber
menjelaskan perkembangan kapitalisme selaras dengan pertumbuhan masyarakat
moden di Eropah yang menganjurkan ajaran Calvinisme iaitu berusaha keras
mencapai kejayaan dan meletakkan nilai yang tinggi terhadap kerja yang
bersungguh-sungguh.
•
Weber
yakin corak pemikiran manusia yang rasional akan membentuk kehidupan sesebuah
masyarakat.
•
Baginya
rasionaliti, perkara yang paling penting dalam membentuk masyarakat moden.
MODEL
MASYARAKAT TALCOTT PARSONS
Perspektif
Struktur Fungsional
•
Talcott
Parsons (1902-1979) menerangkan pembentukkan masyarakat daripada perspektif
struktur fungsional.
•
Setiap
elemen struktur sosial dalam masyarakat membantu mewujudkan kestabilan
masyarakat tersebut.
•
Parsons
(1964), masyarakat perlu memenuhi 4 fungsi bagi memastikan yang masyarakat
tersebut terus wujud.
4 fungsi tersebut adalah:
•
Penyesuaian
•
Masyarakat
perlu sesuaikan diri dengan alam untuk
hidup.
•
Tugas
utama masyarakat untuk mengeluar dan mengagihkan sumber-sumber material bagi
keperluan anggotanya.
•
Masyarakat
perlu ada matlamat
•
Apabila
kehendak telah dipenuhi, masyarakat perlu mempunyai azam untuk mencapai
matlamat tersebut. Cth: berazam meningkatkan taraf hidup.
•
Masyarakat
perlu ada integrasi dan kerjasama
•
Semua
anggota masyarakat perlu ada integrasi dan kerjasama untuk mencapai matlamat
yang telah ditetapkan.
•
Masyarakat
perlu ada pengekalan pola
•
Iaitu
sikap anggota masyarakat mesti bersetuju dan berkongsi nilai-nilai dan mematuhi
segala norma dan kebudayaan masyarakat tersebutdalam usaha
mengintegrasikan aktiviti mereka.
Parsons menjelaskan struktur
masyarakat terdiri daripada 4 sistem atau peringkat utama yang berkaitan di
antara satu sama lain dan juga berkaitan dengan setiap fungsi yang telah
dibincangkan, dinamakan the four-system
hierarchy (Parsons 1966: 28)
•
Sistem
perlakuan bertujuan memenuhi keperluan manusia untuk terus hidup yang berkaitan
dengan fungsi masyarakat dalam proses penyesuaiannya.
•
Sistem
personaliti bertujuan mewujudkan cara-cara bagaimana manusia dapat digerakkan
untuk berkerjasama menjalankan aktiviti bagi mencapai matlamat sosial
masyarakat.
•
Sistem
ini berkait rapat dengan fungsi masyarakat untuk memenuhi matlamatnya.
•
Pola
perlakuan yang tersusun dan konsisten merupakan sistem sosial yang dikaitkan
dengan fungsi masyarakat yang memerlukan kepada proses integrasi.
•
Sistem
kebudayaan merangkumi simbol-simbol yang dibentuk oleh manusia dalam usaha
mencari makna dalam kehidupan.
•
Sistem
kebudayaan adalah paling kuat dan berpengaruh dalam sesebuah masyarakat.
•
Nilai-nilai
budaya yang dominan yang diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi yang
telah menjadi panduan kepada masyarakat dalam membentuk dan mengekalkan
struktur sosial yang tersusun.
•
Sistem
kebudayaan adalahcara bagaimana masyarakat memenuhi fungsinya untuk mencapai
pengekalan pola.
•
Parson
berpendapat sistem kebudayaan adalah yang terpenting dalam masyarakat dan akan
mempengaruhi sistem lain yang di bawahnya, iaitu mempengaruhi pola sosial,
membentuk personaliti dan memberi makna simbolik terhadap kewujudan manusia
secara biologi.
•
Sebaliknya,
setiap sistem tadi merupakan pengasas kepada pembentukkan sistem di atasnya.
•
Tidak
ada personaliti tanpa kewujudan manusia secara biologi, tidak ada sistem sosial
tanpa sistem personaliti dan tidak ada sistem kebudayaan tanpa integrasi
kehidupan sosial.
•
Nilai-nilai
budaya yang dominan yang diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi yang
telah menjadi panduan kepada masyarakat dalam membentuk dan mengekalkan
struktur sosial yang tersusun.
•
Sistem
kebudayaan adalahcara bagaimana masyarakat memenuhi fungsinya untuk mencapai
pengekalan pola.
•
Parson
berpendapat sistem kebudayaan adalah yang terpenting dalam masyarakat dan akan
mempengaruhi sistem lain yang di bawahnya, iaitu mempengaruhi pola sosial,
membentuk personaliti dan memberi makna simbolik terhadap kewujudan manusia
secara biologi.
•
Sebaliknya,
setiap sistem tadi merupakan pengasas kepada pembentukkan sistem di atasnya.
•
Tidak
ada personaliti tanpa kewujudan manusia secara biologi, tidak ada sistem sosial
tanpa sistem personaliti dan tidak ada sistem kebudayaan tanpa integrasi
kehidupan sosial.
Institusi
Politik - kuasa, politik dan pemerintahan
PENGENALAN
•
Politik
– satu institusi sosial digunakan untuk mengekalkan susunan sosial yang ada,
dengan cara menggunakan kuasa untuk memperoleh kepatuhan pada sistem autoriti
yang wujud.
•
Redcliffe-Brown
(1961) – sebagai satu sistem, politik adalah sebahagian daripada organisasi
sesebuah masyarakat.
POLITIK
BERDASARKAN PERSPEKTIF SOSIOLOGI
•
Perspektif
sosiologi – konsep politik merujuk kepada satu operasi kerajaan dalam bentuk
yang formal – satu perkembangaan sosial yang mana kuasa akan diagihkan dan
digunakan oleh kumpulan, organisasi dan masyarakat.
•
Tujuannya
mengekalkan keharmonian sesama anggota masyarakat dan memupuk jalinan di dalam
dan antara masyarakat melalui pelaksanaan undang-undang yang diterima umum.
•
Politik
juga adalah mekanisme kawalan sosial yang diwujudkan untuk memberi batasan
kepada tingkah laku individu serta kumpulan dan hak untuk membuat dan
melaksanakan keputusan bagi pihak masyarakat atau pun sebahagaian daripada
masyarakat.
•
Secara
umumnya, institusi politik adalah struktur sosial dan idea-idea budaya yang
kekal, di mana kuasa diagih dan dikuatkuasakan dalam masyarakat.
KUASA
•
Kuasa
ciri utama dalam sebahagian besar sistem politik.
•
Politik
satu set susunan sosial yang di institusikan untuk menjawab persoalan bagaimana
sesebuah masyarakat itu perlu diperintah.
•
Kuasa
adalah teras utama disebalik politik.
•
Kuasa
akan menentukan bagaimana keputusan dibuat dan di bawah keadaan apa, bagaimana
pembuat keputusan ini dipilih, bila mereka akan diganti dan batasan kuasa
golongan ini.
•
Max
Weber – kuasa adalah keupayaan untuk menguatkuasakan kehendakseseorang terhadap
orang lain walaupun berlakunya penentangan.
•
Bermakna
– kuasa politik bukan sahaja mengawal orang tetapi keupayaan untuk memutuskan
bagaimana sumber-sumber masyarakat boleh dan dapat digunakan.
•
Kuasa
menurut Weber, kesanggupan seseorang individu atau kelompok untuk mencapai
sesuatu, mengawal atau mempengaruhi tingkah laku pihak lain biarpun ianya
bertentangan dengan kemahuan pihak tersebut.
•
Talcott
Parsons – kuasa berperanan ke atas sistem sosial. Baginya kuasa sebagai sumber
sistem sosial yang digunakan untuk mencapai seluruh matlamat sistem sosial bagi
pemeliharaan dan integrasi sistem sosial tersebut.
KUASA
MENURUT MAX WEBER
•
Max
Weber, gave a general definition of power as 'the chance of a man or a number
of men to realize their own will in a command action even against the
resistance of others who are participating in the action' (Gerth and Mills
1948).
•
To
Weber, power is about getting your own way, even against the opposition of
others.
•
Many
sociologists have followed Weber in making a distinction between forms of power
that are coercive and those that have
authority.
•
2003
war in Iraq, for example, often criticized the American-led invasion because it
did not have explicit authority from the United Nations, so they viewed the war
as illegitimate - a coercive use of power.
•
Most
forms of power are not based solely on force, but are legitimated by some form
of authority.
Think of
other examples where power is exercised without the use of force. Can people
and groups be said to be 'powerful', even if they have no means of force and
violence?
•
Max
Weber's discussion of power focused on
distinguishing between different categories - or 'ideal types' - of
authority. For Weber, there were three sources of authority: traditional,
charismatic and rationaIlegal.
•
Traditional
authority is
power legitimized through respect for long-established cultural patterns. Weber
gives the example of hereditary family rule of nobles in medieval Europe.
•
Charismatic
authority tends
to disrupt tradition. It is drawn from the devotion felt towards a leader by
his or her subordinates who believe that the leader possesses exceptional
qualities that inspire devotion.
•
'Charisma',
to Weber, is a trait of personality. Jesus Christ and Adolf Hitler are often
given as examples of individuals with charismatic authority.
•
Yet
charismatic authority can be exercised in more mundane ways too: the authority
of certain teachers, for example, may be in part charismatic.
•
In
the modern world, Weber argued, rational-legal
authority was increasingly replacing traditional authority.
•
This
is power that is legitimated through legally enacted rules and regulations. It
is found in modern organizations and bureaucracies and in government, which
Weber described as the formal organizations that direct the political life of a
society (Gerth and Mills 1948).
KUASA MENURUT FOUCAULT
•
The
French sociologist Michel Foucault (1926-84) has also developed a highly
influential account of power, far removed from Weber's more formal definition.
•
Foucault
argued that power was not concentrated in one institution, such as the state,
or held by anyone group of individuals.
•
He
argued that these older models of power, including that of Stephen Lukes,
relied on fixed identities. Power was held by groups that were easily
identifiable: for example, the ruling class (for Marxists) or men (for
feminists).
•
Instead,
Foucault argued power operates at all levels of social interaction, in all
social institutions, by all people.
•
To
Foucault, power and knowledge are closely tied together, and serve to reinforce
one another.
•
The
claims to knowledge of a doctor, for example, are also claims to power, as they
are put into practice in an institutional context, such as a hospital. The
increase in knowledge about health and illness gave power to doctors who could
claim authority over patients.
•
Foucault's
account breaks down the simple division introduced above, between authoritative
and coercive forms of power, as power is understood as something found in all
social relations rather than something exercised by dominant groups.
•
Foucault's
conception of power therefore widens the conception of 'the political'.
•
Critics of Foucault, however, argue that although he
provided a highly subtle account of the way in which power operates in everyday
social interactions, his hazy conception of the term underestimates the
concentration of power in structures such as the military or social classes.
Comments