Keunikan Adat Kematian Etnik Melanau Mukah, Sarawak
1.0
Assalamualaikum dan salam blog untuk anda semua...^__^
Hari ni saya nak kongsikan satu keunikan budaya dimana ramai orang tak tahu kewujudannya. Ia merupakan salah satu mini kajian saya di UMS. Saya nak anda membuka fikiran untuk meneroka budaya asing disamping menghormati, menghargai dan mencintai kewujudan budaya asing.
Pengenalan
Kajian ini dijalankan dengan mengkaji
tentang adat kematian masyarakat Melanau Mukah. Di dalam kajian ini, kebudayaan
masyarakat melanau Mukah akan disentuh untuk diterokai dan dikaji keunikan adat
kematian. Menurut pandangan ahli – ahli antropologi kebudayaan adalah
keseluruhan sistem gagasan, tindakan dan hasil karya yang dipelajari oleh
manusia dalam rangka kehidupan mereka. Malinowski (1944) yang dipetik oleh
Saidatul Nornis Hj. M, mengemukakan bahawa segala sesuatu yang terdapat dalam
masyarakat ditentukan oleh kebudayaan yang dimiliki oleh masyarakat itu
sendiri. Bagi kajian ini, adat kematian akan dikaji dengan dua aspek iaitu adat
kematian dahulu dan adat kematian sekarang.
Melanau
merupakan masyarakat etnik di Sarawak yang mempunyai adat dan keistimewaannya
tersendiri. Majoriti masyarakat
Melanau Mukah menetap di Sarawak yang diasingkan mengikut kelompok utama dalam
pola penempatan Melanau di Sarawak iaitu kawasan Rajang, kawasan Mukah – Dalat,
kawasan Balingian – Tatau, dan kawasan Bintulu. Menurut Yasir Abd Rahman (1987)
penempatan utama bagi masyarakat Melanau
kebanyakannya terletak di muara sungai dan juga anak sungai di kawasan
persisiran dari daerah Rajang sehingga daerah Bintulu. Masyarakat Melanau Mukah telah mengamalkan adat
resam ini sejak dahulu lagi sehingga kini.. Menurut Barth (1969), kumpulan
etnik adalah kumpulan sosial yang mempunyai ciri2 perbezaan budaya. Oleh itu,
ciri perbezaan budaya yang dimiliki oleh masyarakat Melanau Mukah perlu dikaji
kerana mempunyai keunikan dan berbeza antara satu sama lain.
Menurut Yasir Abd Rahman (1987), pada asasnya
kepercayaan bagi masyarakat melanau mukah adalah bercorak animisme, dan
mempercayai bahawa soal-soal penting dalam kehidupan yang berkaitan dengan alam
serta kuasa ghaib. Menurut Dr. Tengku Intan Zarina Tengku Puji (2014), semua
fenomena semula jadi dan persoalan yang sukar difahami juga dikatakan bersifat
ghaib. Nilai dalam sesbuah masyarakat
adalah unsur yang diterima dan diguna pakai oleh sesebuah komuniti mengikut
keperluan dan kesesuaian mereka (Mohammad Affendi Mohd. Nor, 1999).
Menerusi
kajian ini yang memfokuskan dalam aspek adat kematian masyarakat Melanau Mukah,
berikut merumuskan beberapa nilai yang didukung oleh masyarakat etnik itu
sendiri yang turut melambangkan identiti budaya mereka. Antaranya nilai – nilai
peribadi dan sosial dan ekonomi, nilai – nilai kepercayaan mistik dan kuasa –
kuasa supernatural. Upacara kematian merupakan satu fenomena sosial yang
dianggap kompleks disebabkan terlibat dalam pelbagai aspek.
Menurut
Morris (1953:146) yang dipetik oleh Dzulfawati Haji Hassan, mengatakan bahawa
dalam kalangan masyarakat Melanau Mukah pada zaman dahulu, waktu proses
pengembumian merupakan waktu yang sangat penting bagi menunjukkan kekayaan dan
kekuasaan seseorang Melanau. Morris (1953) yang dipetik oleh Dzulfawati Haji
Hassan turut menyatakan lagi bahawa proses pengebumian pada masa sekarang
walaupun masih menelan belanja yang besar seseorang yang telah meninggal dunia
tak lagi diiringi oleh hamba yang akan dikorbankan dalam upacara yang akan
menyatakan kedudukannya.
Adat dan
tradisi mungkin sukar untuk dibezakan. Namun, adat sentiasa dikaitkan dengan
anutan ataupun kepercayaan yang diakui boleh mendatangkan kemudaratan kepada
individu atau kelompok dalam sesebuah masyarakat sekiranya tidak dituruti. Adat
seperti yang dicatatkan oleh Burns (1989:2) yang dipetik oleh SaidatulNornis
Hj. Mahali ialah… is a world used to
refer to indigence culture, values and traditions. Melalui kertas kajian
ini, akan dibincangkan tentang proses adat kematian dahulu dan adat kematian
sekarang.
2.0
ADAT KEMATIAN MASYARAKAT MELANAU
MUKAH
Kajian ini diteruskan dengan mengkaji
adat kematian masyarakat melanau mukah dengan lebih terperinci. Menurut Yasir
Abdul Rahman (1987), upacara kematian dan pengebumian mengikut adat kematian
masyarakat Melanau Mukah secara umumnya memakan belanja yang banyak. Mengikut
masyarakat Melanau Mukah roh orang mati mestilah dibantu dalam perjalanannya ke
akhirat (likow matai) dengan
mengadakan majlis berkabung dan sebagainya. Menurut Yasir Abdul Rahman (1987), likow matai ber maksud tentang maksud
orang mati. Bukan itu sahaja, upacara tersebut haruslah diadakan secara besar –
besaran sebagai tanda kasih sayang dan penghormatan keluarga dan sanak saudara
terhadap si mati itu.
Morris (1953:
146) yang dipetik oleh Saidatul Nornis Hj. Mahali, menyatakan bahawa dalam
kalangan masyarakat melanau pada zaman lampau, waktu pengebumian dan selepasnya
merupakan waktu yang sangat penting bagi menunjukkan kekayaan dan kekuasaan
masing - masing. Jika dilihat pada zaman kerajaan dahulu, jenazah raja – raja
dan pihak bangsawan melanau akan diletakkan dalam jerrunei iaitu tiang – tiang
pengebumian. Menurut Persatuan Melanau Kuching, 2010 (internet), upacara pengebumiaan
ini dilakukan pada beratus – ratus tahun dahulu dalam zaman animism iaitu golongan
yang menggunakan jerrunei ini dikenali sebagai aristocrat.
Menurut
Persatuan Melanau Kuching, 2010 Jerrunei ini diperbuat daripada pokok kayu yang
dikenali Belian yang besar dan cukup matang. Jerrunei yang dipasang mestilah mempunyai ukiran yang ringkas atau
biasa dan ada juga ukiran yang bercorak rumit. Segala ukiran yang rumit memakan
tempoh yang panjang iaitu tujuh tahun untuk disiapkan.
Pada kebiasaannya, ukiran diluar tiang Jerrunei
diukir indah dengan bermotifkan binatang seperti naga, harimau, ular, tikus dan
sebagainya tertakluk kepada status pemiliknya. Di samping itu, ketinggian
Jerunei melambangkan kedudukan dan darjat pemiliknya. Bukan itu sahaja, ada
juga Jerrunei yang diukir dengan
bermotifkan alam flora dan buah-buahan seperti nenas dan sebagainya. Biasanya
ketinggian Jerrunei ialah dari 12
meter ke 15 meter.
Gambar 1: Jerrunei yang masih tinggal
Sumber: Google Images
Jerrunei berfungsi sebagai tempat penyimpanan mayat
raja atau bangsawan melalui satu lubang besar yang akan digali. Mengikut
lagenda, terdapat seorang hamba perempuan dan seorang hamba lelaki akan
dikorbankan bersama mayat tersebut dan ditinggalkan sehingga mati kebuluran.
Tujuan pekara ini berlaku kerana hamba perempuan tersebut digunakan untuk
melayan raja sebagaimana yang dialaminya semasa hidup, manakala roh hamba
lelaki pula ditugaskan sebagai pengawal, pelayan dan tukang dayung untuk roh
raja atau bangsawan ke dalam perjalanan ke
likow matai. Jerunei adalah kebanggaan mereka sebagai menifestasi
tentang kedaulatan, ketinggian darjat, pengaruh dan kekayaan sewaktu hidupnya.
Masyarakat Melanau biasa pun turut bangga kerana itulah imej dan keperibadian
kaum yang melambang ketamadunan mereka waktu itu.
Apabila
golongan aristokrat meninggal dunia maka pelbagai persiapan rancak akan diselenggarakan
oleh para penduduk di kampung tersebut. Bagi masyarakat melanau mukah, kekeluargaan dan amalan sosial amat
dititikberatkan. Tambahanpula, sikap mentaati Raja dan pemimpin tidak dapat
dinafikan. Itulah budi pekerti kaum Melanau yang ditonjolkan ketika zaman itu.
Sebelum proses jerrunei itu didirikan mengikut adat istiadat kebesaran
diadakan, lagu tradisional turut didendangkan untuk diperdengarkan kepada para
tetamu. Seterusnya, lubang akan digalikan untuk jerrunei yang berukuran dalam 10 meter tinggi dan 4 meter lebar
lilitannya.
Maka
seterusnya ketua adat akan memulakan
acara untuk menegakkan jerunei itu. Sebelum proses tersebut itu, seorang hamba
abdi akan dihunjam ke dalam lubang secara hidup-hidup dimana tempat tiang itu dipacak.
Kepercayaan dan pengangan adat yang kuat mengatasi segalanya. Hal ini demikian,
masyarakat melanau ketika itu mempercayai bahawa roh si mati sejahtera sampai
ke alam lain dan tidak akan mengganggu mereka yang masih hidup. Mayat
aristrokrat Melanau yang sudah mati selama tiga hari turut diletak sama di
dalam lubang khas itu bersama dengan alat kelengkapan dan barang bernilai
sebagai bekalnya di alam lain nanti. Disamping itu, bagi sesiapa daripada
golongan aristokrat yang mati lebih awal sebelum siapnya jerrunei maka mayatnya akan disimpan sehingga tinggal rangka tulang
sahaja lalu disimpan ke dalam tempayan atau bekas yang besar. Selepas itu,
tempayan yang diisi rangka dan tulang tersebut dimasukan ke dalam lubang.
Proses
mendirikan jerrunei ini juga sama dengan proses menjunamkan
seorang abdi ke dalam lubang dimana tempat yang dipacakkan jerrunei tersebut. Selain
seorang abdi dijunam ke dalam lubang, akan dipilih lagi seorang abdi untuk
menemani si mati. Kebiasaanya abdi yang dipilih itu, adalah pilihan si mati
tersebut sewaktu hidupnya untuk teman bergurau apabila si mati berada di alam
lain nanti iaitu dunia si mati. Proses kematian si abdi ini berbeza iaitu di
ikat dan diletak di ruang atas jerrunei dan
dibiarkan mati dalam kehausan dan kelaparan. Pemilik Jerunei itu bukan hanya
untuk kalangan aristrokrat kaum lelaki bahkan isteri dan anak-anak mereka juga
mengguna jerrunei sebagai perkuburan.
Maka rohh-roh si abdilah akan memainkan peranan yang sangat penting untuk menentukan
kelancaran hidup roh golongan aristrokrat di alam mati nanti.
Menurut
pengkaji sejarah Brodie (1955) dan Croker (1888) menyatakan bahawa hamba abdi
akan diikat pada tiang Jerrunei atau
ada lubang khas di puncak jerunei sebagai satu pengorbanan. Biasanya jerrunei akan dipacak berdekatan dengan
sungai sebab hamba abdi yang dikorbankan akan berasa kehausan dan memohon belas
kasihan serta simpati kepada mereka yang berkayuh di sungai si abdi merayu agar
kuiskan pengayuh itu dengan deras hingga titik-titik air dapat menghilang
kehausan sebelum beliau menemui ajal disana.(maklumat diperolehi daripada Dr.
Jeniri Amir 2009). Berdasarkan
kepada kajian penggunaan jerrunei
atau “keliding” bagi kaum Melanau, “kelirieng” bagi kaum Kayan dan Kajang
dan “lijeng” bagi kaum Berawan mempunyai
fungsi yang sama iaitu untuk perkuburan golongan aristokrat masing-masing.
Kesemua suku kaum tersebut mengamalkan system Beraja dan masyarakatnya
mempunyai tingkatan rasa hormat dan taat setia tidak berbelah bagi kepada raja
dan pemimpin mereka. Kesemua kaum di atas percaya adanya hidup yang kekal
sesudah mati dan tidak akan mati-mati lagi. Mereka juga mempercayai bahawa
golongan aristokrat akan membawa kedudukan yang sama apabila berada di alam
lain nanti. Jika kita melihat dari segi kedudukan geografinya kaum-kaum yang
masih mempercayai sistem ini mendiami kawasan tengah Borneo.
Namun
begitu, penggunaan jerrunei ini telah
dihapuskan apabila fahaman dan pengajaran agama mula bertapak di Mukah sama ada
agama Islam atau Kristian. Amalan penggurusan kematian mengikut adat jerrunei tidak lagi diguna pakai dan kali terakhir
dibuat jerrunei pada tahun 1880 di
Belaga dan orang Melanau di Mukah. Orang Melanau ketika itu mengamalkan sikap
tertutup kepada masyarakat luar (closed door attitude). Mereka mula sedar
bahawa membunuh manusia walaupun sebagai bahan korban adalah suatu penyiksaan
dan dosa yang besar. Di Mukah
masih terdapat kesan daripada sejarah jerrunei
yang terus berdiri teguh di kawasan Kampung Tellian Tengah, Mukah. Ada
diantaranya sudah haus dimamah usia kerana terdedah pada hujan dan terik
matahari.
Menurut Yasir
Abdul Rahman (1987), upacara tersebut tidak terhenti begitu sahaja, dalam
tempoh tertentu, di bahagian tengah jerrunie
itu akan dibuka dan tulang – tulang dimasukkkan ke dalam tempayan khas yang
diletakkan di bahagian atas jerrunei.
Namun begitu, adat ini tidak lagi diamalkan oleh masyarakat Melanau Mukah pada
masa kini. Tiada dokumen yang dapat menerangkan mengenai adat ini secara
terperinci. Adat ini kian pupus akibat penaklukan Raja Brooke.
Kembali
kepada zaman sekarang, seseorang yang meninggal dunia mayatnya akan diuruskan
seperti dimandikan oleh a – bei patai yang bermaksud keluarga yang terdekat.
Setelah mayatnya. Proses pengurusan pengebumian perlu dilakukan secara teratur
dengan konsep adat. Menurut buku MELANAU MUKAH Satu Kajian Budaya, mayat
tersebut di mandikan oleh keluarga yang terdekat dan mestilah mandikan seluruh
badan mayat tersebut menggunakan pinggan lama sebagai gayung. Satu tempat khas disediakan
untuk meletakkan mayat yang diperbuat daripada papan dan dahan rumbia. Tempat
khas ini dinamakan sebagai Pakat. Di
empat penjuru pakat itu diletakkan
galah – galah daripada dahan rumbia supaya sehelai kelambu dapat digantung
sebagai pelindung mayat. Pakat ini dilapiskan dengan tikar beban (bembam) manakala diatasanya kain
selimut yang disusun dengan beberapa kain sarung dan baju mendiang yang
dipakainya sebelum itu.
Pakaian lain
akan disusun di atas mayat tersebut diletakkan dua helai kain lagi di atas
bahagian dada. Satu set teko, cawan, pinggan, mangkuk disediakan keranadianggap
perlu baginya di likow matai. Setelah mayat dimandikan, kedua ibu jari kaki mayat akan
diikat dan badannya pula diikat dengan secarik kain. Seterusnya, kepala mayat
akan ditudung dengan sehelai kain putih yang akan melalui bawah dagu. Mayat
tersebut akan disimpan dalam rumah selama tiga hari dan pengebumian akan di
lakukan pada petang di antara jam dua petang hingga empat petang.
Pada hari
pengebumian, kaum keluarga terutama pihak perempuan akan berkumpul dekat pakat
untuk meratapi dengan nyaring sebagaimana dikehendaki dari segi sosial. Tilam
yang biasanya digunakan oleh mendiang akan diletakkan ke dalam keranda kemudian
barulah mayat tersebut diturunkan. Dua helai kain lugi yang berada di bahagian dada akan diambil. Sehelai untuk
disimpan manakala sehelai lagi akan diletakkan di atas keranda. Rombongan
membawa keranda akan diturunkan dari rumah. Namun begitu, sekumpulan orang yang
membawa bendera tanda pangkat didahului jika perlu. Pakat dan kelambu akan
dibuang tepi jalan. Apabila sampai dikubur, keranda dan ikatan pada mayat akan
dibuka. Selepas itu, keranda tersebut akan ditutup. Barang – barang milik
mendiang akan ditinggalkan diatas kubur. Lilin atau api kecil akan
dinyalakanpada tiap – tiap petang selama tiga hari untuk menerangkan perjalanan
roh si mati ke likow matai. Selama
tempoh tiga hari, ahli keluarga dilarang keras untuk berjalan keluar dari rumah.
Selama tempoh tujuh hari, keluarga tidak dibenarkan mengunjugi rumah orang
lain. Selama tempoh itu juga, ramai kawan dan sanak saudara akan mengnjungi
rumah keluarga si mati yang merupakan institusi sosial yang sangat penting.
Kunjungan ini dinamakan sebagai peligin.
Pelawat- pelawat yang datang tidur di rumah ahli keluarga pada malam yang
pertama mesti tidur di tempat yang sama untuk tiga malam yang berturut – turut.
Semasa peligin ramai datang
berkunjung sehingga malam akhir, mereka mengadakan permainan tradisional
seperti tataw (teka – teki) bagi
menghiburkan hati ahli keluarga yang sedih dan pilu.
Upacara yang
dinamakan puyup dan platow akan diadakan untuk menghubungi
dan memberi hantaran kepada roh orang yang mati. Upacara ini dijalankan untuk
menentukan kebahagiaan roh si mati di likow
matai. Upacara puyup melibatkan
permainan bersabung ayam bagi bertujuan meningkatkan kedudukan orang mati di likow matai. Kebiasaanyan upacara ini
akan dijalankan pada pagi hariyang ketujuh. Ia dimulakan dengan upacara pasei iaitu hidangan air yang dicampur
dengan buah payang dan jamuan kuih muih tradisional seperti jejala, bua-ulu,
bingka dan lain – lain lagi. Selepas itu, sabung ayam akan dilangsungkan dalam
rumah dan darah ayam daripada pertarungan akan disapu pada tiang tengah dalam
rumah. Selepas itu, satu rombongan akan turun ke kubur dengankuih muih untuk
diberi kepada orang mati dan diletakkan di tepi kubur. Rombongan yang
menguruskan upacara ini perlu pulang ke rumah dan dikehendaki mandi dalam
sungai.
Selepas itu,
jamuan akan dihidangkan kepada mereka yang datang menghadiri upacara puyup.
Dalam jamuan ini mereka akan menyembelih seekor sapi atau kerbau. Tidak lupa
juga jamuan ini akan diikuti dengan acara bersabung ayam. Pada pukul tiga
petang, adat menului buliang akan
dijalankan iaitu buliang – buliang
digunakan untuk memuatkan persembahan seperti kuih muih, duit dan sebagainya
untuk diberi kepada orang yang mengambil bahagian tadi. Selepas upacara untuk
mengambil semula kain lugi yang digantungkan menandakan selesai adat tersebut.
Upacara tidak terhenti begitu sahaja. Upacara platow akan dijalankan pada waktu malam ketujuh. Upacara ini
bertujuan memastikan hadiah – hadiah diterima oleh orang mati dan kerana tujuan
– tujuan lain. Upacara ini akan dijalankan oleh a-platow iaitu seseorang yang boleh masuk ke alam khayal dan dapat
menemui roh si mati itu. Barang – barang sebagai hadiah ialah kuih- muih, rokok
dan juga kain lugi. Tikar dan kemenyan yang dinyalakan. A-platow akan mengigil dan akan terlentang ke atas tikar sebanyak
tiga kali sebelum dimasuki ke dalam alam khayal atau likow matai. A-platow akan berjumpa dengan roh dan
bercerita dengan roh si mati.
Sesudah
upacara ini dijalankan, hantaran atau hadiah tadi akan diberikan kepada roh si
mati. A-platow akan memulakan
perjalanan pulang ke dunia. A-platow
akan memberi tentang pekara yang diberitahu oleh si mati kepada keluarganya untuk
menyenhangkan hati mereka. Ganjaran akan diberi kepada a-platow iaitu seekor ayam, sebilah pisau, lembing dan duit. Maka,
segala adat kematian masyarakat melanau mukah sudah dijalankan.
3.0
KESIMPULAN
Berdasarkan
keterangan di atas dapat diringkaskan bahawa masyarakat Melanau Mukah mempunyai
adat kepercayaan tersendiri termasuk kepercayaan terhadap alam dan juga cara
keramaian. Masyarakat ini juga mempunyai keistimewaan yang tertentu dan menarik
untuk dikaji secara mendalam.
Melalui kajian yang dijalankan saya
sebagai pengkaji dapat mengetahui kewujudan dan keunikan budaya masyarakat
melanau mukah. Budaya melanau mukah sangat unik dan kompleks untuk difahami dan
dikaji. Jika dilihat pada masyarakat melanau mukah ketika zaman dulu, status
dan kedudukan sangat penting. Hal ini demikian, golongan bawahan masyarakat
melanau mukah mementingkan kepatuhan dan kesetiaan kepada golongan atasan iaitu
raja, bangsawan dan lain – lain yang dikenali sebagai golongan aristokrat. Kesetiaan
masyarakat zaman dahulu kepada golongan aristokrat sehingga mengabdikan diri
mereka untuk menjadi hamba korban mereka.
Namun
begitu, melalui kajian ini kita dapat melihat adat kematian zaman kini
mempunyai pencampuran unsur adat atau agama lain seperti Islam dan Kristian
yang sangat ketara. Secara umumnya, adat kematian pada masa kini lebih sempurna
tanpa ada pengorbanan hamba abdi.
4.0
RUJUKAN
Aloysius J. Dris.
(1997). An Overview: The Cultural Future Of The Melanau Community. The
Sarawak Museum Journal.Vol. XLVII. Special Issue No.5. Part II. Malay and
Melanau Cultural Heritage Seminars II, 1993. Kuching: The Museum
Amran
Abdullah & Hamidah Husain. 1993. Adat resam: Siri mengenal Sarawak. Kuching:
Pisma.
Dr. Tengku Intan
Zarina Bt Tengku Puji .2014. ANALISA TERGHADAP ADAT DAN KEISTIMEWAAN
MASYARAKAT MELANAU DI SARAWAK, Seminar Antarabangsa Dakwah & Etnik.
Dzulfawati Haji
Hassan; Upacara Kematian Melanau Likow Di Sarawak, Universiti Malaysia Sarawak
Kota Samarahan, 2006,
Hang
Tuah Merawin. (2000). Ethical Values Of Sarawak’s Ethnic Group: Pandangan
Dunia Melanau Tradisional. Lembaga Amanah Kebajikan Kaum Melanau Sarawak:
Kuching
Malinowski.1944. Saidatul
Nornis Hj. Mahali; Nilai dan Norma Masyarakat di Sabah, Penerbit Universiti
Malaysia Sabah
Yasir Abdul Rahman.
1987. Melanau Mukah: Satu Kajian Budaya. Kuala Lumpur: Dewan Bahawa dan
Pustaka.
Zaini Bin Oje @
Ozea. 1997. Bahasa Melanau Dalam Konteks Perubahan Budaya. The Sarawak
Museum Journal.Vol. XLVII. Special Issue No.5. Part II. Malay and Melanau
Cultural Heritage Seminars II, 1993. Kuching: The Museum.
Zaini
Ozea. 1989. Bahasa Melanau: Suatu Tanggapan Awal. The Sarawak Museum
Journal.Vol. XL. Special Issue No.4. Part II. Desember 1989. Kuching: The
Museum
“Persatuan Melanau Kuching”(atas
talian). https//www.melanaukuching.org/ diakses 26. March. 2015.
Comments