Konteks Komunikasi Dan Kepentingan Memahami Isi Kandungan Komunikasi
1.0 PENGENALAN
Kajian ini mengkaji tentang konteks
komunikasi dan kepentingan memahami isi kandungan komunikasi tersebut.
Komunikasi adalah satu proses atau kegiatan penyampaian pesanan daripada
seorang individu kepada individu lain untuk mencapai tujuan tertentu. Komunikasi adalah prasyarat kehidupan
manusia. Kehidupan manusia akan berubah sunyi apabila tidak berlakunya proses
komunikasi. Konteks komunikasi merupakan interaksi untuk menyampaikan maklumat
atau pesanan antara individu dengan individu yang lain secara berkesan. Tanpa
komunikasi atau interaksi antara manusia baik secara perseorangan, kelompok
ataupun organisasi proses penyampaian maklumat tidak mungkin akan terjadi. Dua orang yang melakukuan interaksi mestilah
melakukan aksi dan reaksi.Untuk menjadikan konteks komunikasi dapat diterima
secara berkesan, individu yang menerima maklumat perlu memahami setiap isi
kandungannya.
Fungsi komunikasi boleh terbahagi
kepada empat melalui teori William I Gondon iaitu komunikasi sosial, komunikasi
ekspresif, komunikasi ritual, dan komunikasi instrumental.Fungsi komunikasi
sebagai komunikasi sosial adalah penting untuk membentuk konsep diri kita,
aktualisasi diri dan untuk kelangsungan hidup.
Komunikasi ekspresif dapat dilakukan secara sedirian mahupun dalam
kelompok. Komunikasi ini digunakan untuk
menyampaikan perasaan atau emosi kita. Komunikasi
ritual sering dilakukan secara kolektif.
Komunikasi ini digunakan untuk menyampaikan maklumat terhadap adat,
budaya, bangsa, negara, ideologi atau agama.Komunikasi instrumental mempunyai
beberapa tujuan umum iaitu menginformasi, mengajar, mendorong, mengubah sikap
dan keyakinan untuk melakukan sesuatu tindakan.
Di samping itu, fungsi komunikasi menurut Onong Uchjana Effendy
terbahagi kepada empat iaitu menginformasikan (to inform), mendidik(to
educated), menghibur (to entertain)
dan mempengaruhi (to influence).
Cara
interaksi atau komunikasi sangat penting bagi menyampaikan maklumat secara
berkesan. Konteks komunikasi bukan
sahaja dipandang dari sudut pertuturan tetapi eksperesi badan, idiom, situasi, bahasa,
emosi, penutur, masa dan sebagainya. Dengan cara ini maklumat dapat disalurkan
dengan berkesan.
2.0
PERBINCANGAN
2.1
Makna Dalam Konteks Komunikasi
Memahami konteks komunikasi adalah
sama pentingnya dengan memahami isi kandungan tersebut. Terdapat beberapa ciri-ciri konteks
komunikasi iaitu penutur dan pendengar, topik perbicaraan, latar belakang dan
tujuan komunikasi.
2.1.1
Penutur dan Pendengar
Perkara yang paling penting bagi
seorang pendengar ialah mengetahui identiti dan latar belakang sebenar penutur.
Identiti dan latar belakang akan membolehkan seorang pendengar mengetahui
dengan tepat mesej yang ingin disampaikan oleh penutur. Identiti dan latar
belakang yang kurang jelas akan menyebabkan mesej yang ingin disampaikan kurang
jelas. Status dan gelaran pendengar juga amat penting kerana pendengar akan
mentafsir sesuatu ujaran berdasarkan pangkat dan gelaran yang dimilikinya. Makna
sesuatu ungkapan akan bergantung kepada siapa penuturnya. Contoh ayat bagi ciri penutur:‘ada cerita baharu hari ini’.Jika
penuturnya seorang wartawan, makna mesej yang ingin disampaikan melalui ayat di
atas pastinya mengenai berita atau gosip mengenai artis. Seterusnya, penuturnya seorang yang berstatus, sebagai
contoh ahli perniagaan, maka mesej yang ingin disampaikan melalui ayat di atas
adalah cerita mengenai projek-projek baru yang boleh dibincangkan.
Contoh
ayat bagi ciri pendengar: ‘rajinnya budak itu’. Jika penuturnya seorang guru
maka makna sebenar yang ingin disampaikan adalah berkaitan pelajarnya yang
rajin.Selain itu, penuturnya seorang kakak atau abang dalam sesebuah institusi
keluarga maka penuturnya bermaksud memuji / member pujian kepada adiknya atau
sesiapa yang lebih muda dalam keluarga tersebut seperti anak saudara.
2.1.2
Topik Perbicaraan
Mengetahui topik perbicaraan amat
penting dalam sesuatu konteks komunikasi. Jika penutur dan pendengar mempunyai
pengetahuan dan pengalaman yang sama maka penutur dan pendengar akan dapat memahami
dengan lebih jelas topik yang sedang dibicarakan. Jika topik yang sedang
dibicarakan tidak diketahui oleh pendengar maka matlamat topik perbicaraan itu
tidak akan tercapai.
2.1.3
Latar belakang komunikasi atau perbualan
Bagi ciri konteks komunikasi latar
belakang komunikasi atau perbualan, ciri ini melibatkan masa, tempat, situasi
dan hubungan antara penutur dan pendengar.Latar belakang komunikasi atau
perbualan juga memainkan peranan yang penting kerana hal ini dapat membolehkan
pendengar memahami makna ujaran dengan lebih tepat.
2.1.4
Tujuan Komunikasi
Komunikasi biasanya berlaku
disebabkan oleh pelbagai tujuan seperti suasana formal atau tidak formal, temu
bual, ucapan atau perbualan seharian.Tujuan komunikasi dapat memberikan
gambaran keseluruhan mengenai sesuatu peristiwa.Tujuan komunikasi juga dapat memberikan
maklumat tentang komunikasi.Nada suara, mimic muka dan gerak badan dapat
membantu pendengar memahami maksud sebenar yang ingin disampaikan oleh penutur.
2.2Kepentingan
Konteks Komunikasi
Komunikasi adalah satu interaksi
penting yang harus dilakukan oleh semua manusia sama ada secara langsung atau
tidak langsung. Komunikasi merupakan proses penyampaian maklumat, idea,
fikiran, dan perasaan seseorang individu kepada individu atau sekumpulan
individu yang lain. Konteks sangat mempengaruhi bentuk bahasa yang digunakan
oleh penutur kerana konteks penting dalam menafsirkan ayat.
Berikut
adalah kepentingan konteks komunikasi:
2.2.1
Memberi Informasi
Memberi informasi merupakan proses
penyampaian maklumat kepada seseorang secara langsung atau tidak langsung.
Berbagai-bagai bentuk maklumat disampaikan oleh penutur dalam setiap
situasi.Penyampaian maklumat atau informasi yang berkesan penting untuk
memahami isi kandungan yang terdapat dalam konteks komunikasi tersebut.
2.2.2
Mengelak salah faham
Memahami makna sesuatu komunikasi
sama ada tersurat atau tersirat penting untuk mengelakkan sebarang tafsiran
salah. Ada pelbagai jenis komunikasi yang sering digunakan untuk memberi maksud
kepada manusia tentang sesuatu perkara seperti penggunaan isyarat, simbol dan
lain-lain.Oleh itu, konteks komunikasi penting untuk difahami untuk bagi
mengelakkan salah faham berlaku.
2.3
MEMAHAMI KONTEKS KOMUNIKASI SAMA DENGAN MEMAHAMI ISI KANDUNGAN SESUATU
KENYATAAN
2.3.1 SEMANTIK
Semantik ialah bidang yang mengkaji
makna dan maksud sesuatu perkataan dalam sesuatu bahasa.Semantik sebagai satu
kajian makna yang berdasarkan ekspresi linguistik. Semantik terbahagi kepada
lima aspek iaitu makna denotatif dan konotatif, konsep, perkataan dan rujukan,
makna dalam konteks, perkaitan makna dalam perkataan, hubungan makna dalam
kebudayaan dan perubahan makna. Semantik
ialah makna tersurat di dalam sesuatu perkataan.
2.3.2 MAKNA DENOTATIF DAN MAKNA
KONOTATIF
Makna denotatif bermaksud makna pokok
iaitu makna asli, asal atau makna sebenar sesuatu perkataan.Makna konotatif
ialah makna sesuatu perkataan yang dilihat dari segi nilai yang diberikan oleh
masyarakat sama ada nilai positif atau negatif.Contohnya: dari segi makna
denotatif, bilis dan haruan merujuk
kepada jenis-jenis ikan. Dari segi makna konotatif pula, bilis dan haruan
mendukung makna yang lebih luas.Ikan bilis merujuk kepada ‘orang biasa’
manakala ikan haruan merujuk kepada mereka yang berkedudukan tingi dan
berpagkat.Begitu juga dengan perkataan wanita, perempuan, dan betina.Perkataan
wanita mempunyai nilai rasa yang tinggi berbanding dengan perempuan, manakala
perkataan betina sering dikaitkan dengan nilai rasa yang rendah dan tidak
bermoral.
Makna konotasi juga disebut makna
emotif atau makna evaluatif. Terdapat kata-kata seerti (sinonim) yang mempunyai
makna denotasi yang sama tetapi makna konotasi yang berbeza. Contohnya Kata
mati dan meninggal dunia membawa maksud denotasi perstiwa jiwa seseorang
meninggal jasadnya tetapi dari segi makna konotasi, penggunaan perkataan
meninggal dunia adalah lebih sopan daripada pengunaan perkataan mati.
2.3.3
Makna Dalam Konteks Makna
Sesuatu perkataan yang diujarkan
boleh diketahui dengan melihat konteks penggunaan perkataan itu.Contoh : Tapak
kasut sudah haus. (haus bermakna berkurangan tebalnya kerana banyak dipakai)
Saya berasa haus kerana cuaca panas. (haus bermaksud berasa kering tekak atau
dahaga). Kanak-kanak itu haus akan kasih sayang ibunya (haus bermaksud sangat
ingin kepada).
2.3.4 Hubungan Makna dengan Kebudayaan
Penggunaan dan pemilihan perkataan
juga berhubung dengan kebudayaan sesuatu masyarakat.Contoh :aku : digunakan
dalam hubungan yang rapat untuk menimbulkan kemesraan.Saya : digunakan dalam
hubungan biasa Patik:digunakan oleh orang biasa untuk merendah diri apabila
berhubung dengan golongan raja.Beta : khas untuk raja merujuk dirinya.
2.3.5
Perubahan Makna
Makna sesuatu perkataan itu akan
berubah mengikut perubahan masa, teknologi dan hubungan sosial dalam
masyarakat.Contoh : menternak (makna lama : memelihara binatang darat) (makna baru: termasuk memelihara hidupan air
seperti ikan dan udang)taman (makna lama : tempat indah dengan tumbuhan
bunga) (makna baru : termasuk kawasan
perumahan dan perindustrian) Tuan (makna lama : untuk lelaki dan perempuan.
Contoh Tuan kadi danTuan puteri) (makna
baru : lelaki sahaja) .
2.3.6
Bentuk-Bentuk Makna daripada Hubungan Semantik
Bentuk-bentuk makna yang timbul
daripada hubungan semantik ialah sinonim, antonim, hiponim, meronim, polisim, homonim,
homofon, dan homograf.Sinonim
merupakan kata yang mempunyai makna yang sama atau hampir sama Contohnya: pandai,
pintar cerdik, bijak, mahir, jerit, pekik, tempik, sorak, raung, wafaat. Hiponim ialah kata yang mempunyai
lingkungan dalam struktur makna. Contoh
: perabot (mempunyai makna umum) Kerusi, meja, almari, katil, sofa
(mempunyai makna khusus) Jadi kata perabot merupakan kata hiponim yang
melingkungi benda-benda seperti kerusi, meja, almari, katil dan sofa. Meronim ialah perkataan-perkataan yang
menunjukkan hubungan sebahagian daripada. Contoh
: atap, dinding, lantai, tingkap, dapur ialah sebahagian daripada rumah dan
oleh itu perkataan tersebut menjadi meronim kepada rumah. Polsimi merupakan perkataan yang
mempunyai kesamaan bunyi dan ejaan, tertapi membawa makna yang pembagai apabila
digunaka dalam konteks yang berbeza.
Contoh makna perkataan buah dapat dilihat dalam ayat berikut:
Makna
|
Contoh
ayat
|
pendapat
|
Buah fikrannya amat bernas sekali
|
kekasih
|
Sayang sungguh si alif terhadap buah hatinya
|
makanan
|
Buah Melaka merupakan makana kegemaran saya sejak
kecil lagi
|
Homonim
ialah dua kata atau
lebih yang memiliki bentuk yang sama, sama ada dari segi sebutan, ejaan, atau
kedua-duanya tetapi mempunyai makna yang berbeza. Homonim terbahagi kepada dua
iaitu homofon dan homograf.Homofon : kata-kata yang sama sebutannya tetapi
berbeza dari segi ejaan dan makna.Contoh : masa dan (media) massa.Homograf :
kata-kata yang sama ejaannya dan mempunyai sebutan yang berbeza. Contoh : semak
(belukar), semak (meneliti dan memeriksa semula) Perang (war).
2.3.7
PRAGMATIK
Pragmatik ialah kajian mengenai makna
perkataan dan kesan yang timbul daripada penggunaan bahasa dalam situasi
tertentu.Dalam hal ini pengguna mempunyai pilihan dengan membuat beberapa
pertimbangan sebelum sesuatu ujaran itu dikeluarkan. Contohnya seseorang guru
boleh menegur pelajarnya yang datang lewat ke sekolah melalui perbagai cara
seperti:
I.
“Mengapakah
awak lewat hari ini, siti?”
II.
“Awal
awak datang ke sekolah hari ini siti?”
III.
“Awak
bangun lewat ke hari ini siti?”
Bagi ayat (I), guru tersebut menegur
pelajarnya secara langsung sebab kelewatannya ke sekolah, sementara bagi ayat
(II) dan (III), jelas menunjukkan bahawa guru tersebut menegur pelajarnya
secara sindiran. Hal ini demikian kerana seseorang itu mempunyai pelbagai
pilihan dan cara untuk menyatakan sesuatu hajat dan persoalan melalui pelbagai
ragam ujaran, saa ada secara sindiran, kias ibarat, berselindung di sebalik
kata-kata dan sebagainya. Oleh itu, penting bagi memastikan sesuatu ujaran itu
dapat mencerminkan hajat sebenar penutur dan untuk menimbulkan kesan yang
diingini.
Kepentingan ilmu pragmatik ialah,
bagi menentukan interprestasi sebenar sesuatu ujaran dan bagi membantu
seseorang memperoleh makna yang terkandung secara tersirat dan tersurat.
Kesimpulannya, Pragmatik ialah bidang yang mengkaji makna bahasa dalalam
konteks berdasarkan bahasa yang
digunankan oleh masyarakat iaitu terdiri daripada peribahasa, kiasan, simpulan
bahasa, perbilangan dan ragam bahasa.
peribahasa
|
1.Seperti gagak pulang ke benua
2.luka yang hilang, parut tinggal juga
|
Kiasan
|
1.mukannya terserlah seperti bulan purnama
2.suda gaharu cendana pula, suda tahu bertanya pula
|
Simpulan bahasa
|
1.makan angin
2.cepat tangan
|
Perbilangan
|
1.hutang darah dibalas darah, hutang nyawa dibalas
nyawa
2.kecil jangan disangka anak, besar jangan disangka
bapa
|
Ragam bahasa
|
Sindiran- Amboi, ada hati juga kawan kita ini nak jadi menteri besar.
Mengejek- baik awak cermin muka dulu sebelum nak masuk meminang saya!
Bahasa terbalik- lain kali panjat pokok yang lebih tinggi, baru
seronok.
Bahasa bukan-aku bukan bodoh. (cerdik)
|
2.3.2
LEKSIKAL
Leksikal adalah ilmu
yang berkaitan dengan kata, leksim dan
kosa kata. Menurut Abdul Chaer (20012: 60) makna leksikal ialah bentuk ajektif
yang diturunkan dengan bentuk nomina leksikon (vokabuler, kosa kata,
perbendaharaan kata). Kemudian dalam
beberapa buku pelajaran bahasa sering dikatakan bahawa makna leksikal ialah
makna seperti yang terdapat di dalam kamus.Makna leksikal biasanya mengenai
dengan makna gramatikal. Kalau makna leksikal itu berkenaan dengan makna leksim
atau kata yang sesuai dengan referennya, maka makna gramatikal adalah makna
yang hadir sebagai akibat adanya proses gramatikal seperti proses afiksasi,
reduplikasi, dan proses komposisi.
Sebagai contoh: Perkataan tikus, makna leksikalnya adalah
binatang yang menyebabkan timbulnya penyakit (Tikus itu mati diterkam kucing).
2.3.4 SINTAKSIS
Sintaksis
merupakan satu bidang bahasa yang tugasnya adalah mengkaji rumus-rumus yang
menerbitkan ayat gramatis dalam sesuatu bahasa serta hukum-hukum tentang
susunan kata yang menyebabkan terhasil ayat sebagai sesuatu bentuk binaan
bahasa yang lengkap. Terdapat pelbagai
definisi dapat diberikan untuk bidang ini.
Secara etimologi, sintaksis bermaksud menempatkan kata – kata secara
bersama untuk menjadi kelompok kata atau ayat.
Pelbagai contoh ayat sintaksis iaitu
konsep ayat terbitan. Struktur permukaan
berpunca daripada suatu ayat yang lain kecuali menyerupai ayat dasar. Wujud pada peringkat struktur dalaman dan
wujud dalam bentuk yang serupa. Proses
gramatis melibatkan pelaksanaan rumus transformasi yang berfungsi mengubah
struktur memperluaskan sesuatu unsur dalam ayat atau frasa. Proses transformasi mengakibatkan pengguguran,penyusunan
dan perluasan.
Di samping itu, sintaksis melibatkan
proses penerbitan ayat iaitu proses pengguguran. Pengguguran unsur-unsur daripada binaan ayat pada
peringkat struktur permukaan unsur yang digugurkan tidak lagi wajib. Pengguguran
FN sebagai subjek. Misalnya kata ganti nama diri orang kedua dalam ayat
perintah. Sebagai contoh, awak semua
pergi dari sini! = pergi dari sini!
Seterusnya, proses penyusunan semula
ayat yang asal diubah susunannya dan diterbitkan semula dalam satu struktur
ayat gramatis yang baharu. Mengakibatkan
perubahan kata-kata lain pada ayat yang diterbitkan.
Berlaku melalui proses transformasi pasif. Sebagai contoh, Ali memendang bola itu = bola itu di tendang oleh Ali.
Penyusunan semula FN sebagai objek. Mengandungi objek tepat dan objek sipi. Misalnya, Ali menghadiahi Ahmad sebuah buku = Ali menghadiahkan sebuah buku kepada Ahmad. Penyusunan semula melalui ayat songsang.
Mengandungi keterangan tempat, masa, syarat dan musabab.
Berlaku melalui proses transformasi pasif. Sebagai contoh, Ali memendang bola itu = bola itu di tendang oleh Ali.
Penyusunan semula FN sebagai objek. Mengandungi objek tepat dan objek sipi. Misalnya, Ali menghadiahi Ahmad sebuah buku = Ali menghadiahkan sebuah buku kepada Ahmad. Penyusunan semula melalui ayat songsang.
Mengandungi keterangan tempat, masa, syarat dan musabab.
Di samping itu, proses peluasan
ayat. Penambahan unsur-unsur dalam ayat
yang baharu disebut peluasan ayat.
Peluasan FN sebagai subjek diluaskan melalui pemancangan ayat relatif.
Contohnya, Budak itu adik saya. Budak itu membaca buku = Budak yang membaca
buku itu adik saya.
3.0
Kesimpulan
Dalam kajian ini kami dapat
menyimpulkan bahawa konteks komunikasi itu adalah sama pentingnya dengan
memahami isi kandungan komunikasi tersebut. Konteks komunikasi adalah satu
proses atau kegiatan penyampaian pesanan daripada individu kepada individu yang
lain.Terdapat beberapa elemen dalam kajian ini iaitu, ciri konteks komunikasi, kepentingan
konteks komunikasi dan memahami konteks komunikasi sama dengan memahami isi
kandungan sesuatu kenyataan. Terdapat
limaelemen dalam ciri konteks komunikasi iaitu penutur dan pendengar, topik
perbicaraan, latar belakang dan juga tujuan komunikasi. Penutur adalah seorang individu yang
menyampaikan sesuatu maklumat kepada orang lain, manakala pendengar pula
adalah individu yang mentafsir seseuatu
ujaran yang disampaikan oleh penutur tadi.
Manakala kepentingan konteks komunikasi terbahagi kepada dua iaitu
memberi informasi dan mengelak salah faham.Memberi informasi merupakan proses
penyampaian maklumat kepada seseorang secara langsung atau tidak langsung. Mengelak salah faham perlu memahami makna sesuatu
komunikasi sama ada ianya tersurat atau pun tersirat. Seterusnya, memahami
konteks komunikasi sama dengan memahami isi kandungan sesuatu kenyataan, ia
terdiri daripada leksikal, sintaksis, semantik dan pragmatik.Semantik
ialah bidang yang mengkaji makna dan maksud sesuatu perkataan dalam sesuatu
bahasa.Pragmaik pula ialah kajian mengenai makna perkataan dan kesan yang
timbul daripada penggunaan bahasa dalam situasi tertentu.Semantik merupakan
makna yang tersurat, manakala pragmatik ialah makna yang tersirat.Leksikal
adalah ilmu yang berkaitan dengan kata,
leksim dan kosa kata.
Manakala sintaksis dapat diertikan sebagai menempatkan kata-kata atau kelompok
kata untuk membentuk ayat.Oleh itu, konteks komunikasi adalah penting dalam
kehidupan seharian kita.
Comments