Pembelajaran 1: Mengenali huruf dalam korea


Assalamualaikum dan salam blog untuk anda semua.. 안넝  세요

Terlintas dalam fikiran untuk mengajar anda semua membaca dalam bahasa korea. Belajar bahasa asing merupakan satu bonus bagi kita dalam menguasai pelbagai bahasa termasuklah bahasa melayu dan bahasa inggeris. Saya akan cuba mengajar anda sebanyak mana yang saya mampu. Insyaallah…

Bahasa korea tidak susah. Dalam masa  sebulan korang boleh membaca. Itupun kalau korang jenis cepat belajar dan minat yang amat dalam menguasai bahasa korea. Saya gunakan bahasa melayu sebagai alternatif untuk anda cepat faham.

Pastikan salin nota yang diajar. Dan cuba faham dengan perlahan – lahan. Kalau tak faham, sila tanya..

Dalam bahasa korea, perkataan ini amat penting. Faham dan hafal.

= B          =J            =D/T       = K/G
=S           = M         = N          =R/L
=H

Perkataan ini baru separuh daripada perkataan bahasa korea. Apabila ia disatukan dengan huruf vokal, maka terhasil bunyi yang lengkap.
Huruf Vokal.

= A        = I           =U                    =O

=EO        =EU

Baiklah huruf vokal sudah diterangkan. Macam mana pula nak tulis. Tulis bahasa korea bukan sama dengan bahasa melayu atau bahasa inggeris. Perkataan korean akan dicantum menjadi satu.

 

Sebagai contoh:  GIL  1. =G  2. =I  3. =L

            







Perkataan yang pertama ditulis sebelah kiri dan perkataan yang kedua di tulis sebelah kanan dan yang ketiga ditulis pada bawah. Satukan perkataan tersebut dengan mengikut step begitu.

Jika perkataan itu mempunyai dua huruf maka ditulis bersebelahan.

Sebagai contoh:  JA

Baiklah. Anda semua sudah tahu perkataan ringkas bagi korean, bukan? Senang, bukan? Sekarang anda perlu cuba menguji tahap kefahaman anda dengan membaca perkataan dibawah. Kalau anda berjaya habis membaca bermakna anda lulus dalam pembelajaran pertama.


=A
=I
=U
= O
=EA
=EU
=B
=J

=D/T

=K/G

=S

=M

=N

=R/L

=H


Bagi konsonan B






 Bagi konsonan J


 Bagi konsonan D
귿
믿
먿


Bagi Konsonan  K/G 


Bagi konsonan  s 
굿
릿

Bagi konsonan M


Bagi konsonan N


Bagi konsonan H


Bagi Konsonan  r/L 














Itu sahaja untuk pembelajaran pertama kita pada kali ini. Pelbagai perkataan yang boleh ditemui pada pembelajaran seterusnya.. Bye.. 안넝  가세요

Comments

Popular Posts